ellipse

ABB: ‘Jonge Balie Amsterdam: (Il)legale Muziek in het Concertgebouw’

Plusone logo filled green

ABB: ‘Jonge Balie Amsterdam: (Il)legale Muziek in het Concertgebouw’

(Il)legale Muziek in het Concertgebouw

Op 12 maart jl. vond het evenement (Il)legal Tracks plaats in de sfeervolle Koorzaal van het Concertgebouw. De met donker fluweel aangeklede zaal gaf een intiem ‘jazzy’ gevoel waardoor de sfeer vanaf minuut één uitermate goed was. De titel van het evenement was een knipoog naar de (legale) Tracks avonden die eveneens in de Koorzaal plaatsvinden. Deze avond stond daarentegen in het thema van de illegale aspecten van muziek.

De Jonge Balie organiseerde de avond in samenwerking met Concertvrienden/ next. Door drie gespecialiseerde advocaten – Lars Bakers, Rob van Dongen en Bjorn Schipper – werd gedurende de avond ingezoomd op de diverse intellectuele eigendomsrechten die verband houden met de creatie en opvoering van muziek. De sprekers werden afgewisseld door het fenomenale Bart Wirtz jazz-trio, dat niet alleen de muzikale invulling van de avond voor zijn rekening nam maar ook vanuit hun gezichtspunt een toelichting gaf op de juridische kant van de muziek business. Voorzitter van de avond was de immer energieke en cultureel actieve schrijver Maurice Seleky. Nu de avond zelf: als eerste spreker schetste Lars Bakers het kader met IE-rechten en haalde – muzikaal ondersteund door Bart Wirtz en zijn trio – enkele tot de verbeelding sprekende voorbeelden aan. Na een muzikale reis door de tijd van het Bart Wirtz trio en een korte pauze was Rob van Dongen als tweede aan het woord. Hij richtte zich met name op de auteursrechtelijke aspecten van de muziekindustrie. Ook Rob zag zich daarbij ondersteund door de drie talentvolle muzikanten.

Na een muzikaal intermezzo en een toelichting van het Bart Wirtz trio was het de beurt aan de derde spreker Bjorn Schipper. Hij startte met een bekend voorbeeld van een voor de rechter uitgevochten auteursrechtelijke zaak. Verder vertelde hij onder meer over naburige rechten en in het oog springende recente ontwikkelingen op het gebied van recht en muziek. Het Bart Wirtz trio sloot de avond gepast af met fantastische muziek, waarna de aanwezigen onder het genot van een borrel nog rustig konden napraten over de avond.

Lees hier het gehele artikel van Amsterdams Balie Bulletin.

more insights

Een mooie overwinning voor het nachtleven bij onze oosterburen in Berlijn!

Afgelopen week draaide de Berlijnse bestuursrechter de beperking van de openingstijden van een restaurant gelegen in Prenzlauer-Berg, een bekende uitgaansbuurt in Berlijn, door de gemeente terug. De rechtbank was hierbij van oordeel dat de gemeente te weinig acht had geslagen op de meerwaarde van de organische ontwikkeling van een cultureel belangrijke uitgangsbuurt in de stad, en dat een dergelijke uitgaansbuurt speciale bescherming verdient. Hoe zien wij dat terug in Nederland? Een casus zoals deze in Berlijn is voor ons als advocaten en voorvechters voor festivals en nachtcultuur in Amsterdam en de rest van Nederland niet onbekend. als tegen verleende evenementenvergunningen bezwaar wordt gemaakt gaat het bijna altijd om bezwaren van één of enkele omwonende(n), die ondanks maatwerk en tegemoetkomingen door organisatoren vaak jaren achtereen blijven volharden in juridische procedures. De weigering van de gemeente Amsterdam om een vergunning te verlenen voor het iconische Pride event op het Amstelveld vorig jaar vanwege “excessieve overlast” die enkele omwonenden zouden ervaren staat hierbij nog vers in ons geheugen. Juist ook omdat het evenement naast enkele klagers een groot draagvlak heeft onder alle direct omwonenden van het Amstelveld. Ondertussen dreigt het uitgaansleven ook aan de voorkant steeds meer aan banden te worden gelegd, bijvoorbeeld door voorgenomen wijzigingen in het Evenementenbeleid Amsterdam. Een van de voorgenomen wijzigingen ziet op het vervroegen van de eindtijd voor evenementen op zondag: van 23.00 naar 22.00 uur. Onterecht en ongefundeerd als je het ons vraagt. Wij zijn van mening dat de gemeente bij haar keuzes niet steeds opnieuw de kaasschaaf zou moeten hanteren. De uitspraak van de Duitse rechter laat zien dat aan het uitgaansleven en de nachtcultuur ook een zwaar en speciaal belang mag worden toegekend, waar het belang van een enkele klager onder omstandigheden voor moet wijken. Dat is wat ons betreft in Nederland niet anders. Overheden mogen gaan staan voor het rijke nachtleven en festivallandschap dat ons land kenmerkt. Wij vinden dat in Nederland vaak te weinig acht wordt geslagen op de culturele en artistieke meerwaarde van het nachtleven en de festivals, zeker ook waar het grote steden betreft. Het gaat vaak om organische ontwikkelingen, zoals uitgaansbuurten en festivallocaties die soms al decennia gaande zijn en tot culturele ecosystemen zijn uitgegroeid waarin talentopwikkeling op en achter het podium plaats kan vinden. Wij strijden dan ook voor bescherming van de nacht- en festivalcultuur en het doet ons goed om te zien dat wij hierin niet de enige zijn.

11 August 2025

Read
View all