ellipse

Plus One Legal en Kunstenbond strijden voor eerlijke streaminginkomsten

De Kunstenbond vs Universal 02

Plus One Legal strijd voor eerlijke streaminginkomsten voor artiesten met oude contracten

Vandaag vond de eerste zitting plaats in de rechtszaak die we met drie artiesten hebben aangespannen tegen platenmaatschappij Universal Music. In de rechtszaal pleitten we voor een eerlijkere verdeling van streaminginkomsten, een verdeling die recht doet aan de creatieve en financiële inzet van artiesten.


De zaak draait om verouderde contracten van Arriën Molema (Room Eleven), Henk Westbroek en Marinus de Goederen (a balladeer). Contracten die zijn gemaakt toen streaming nog niet bestond of in ieder geval nog niet de belangrijkste manier was om muziek te luisteren.

In die contracten staan royaltyverdelingen (een percentage van de opbrengst van muziek, betaald door platenmaatschappijen aan artiesten) die artiesten slechts een fractie opleveren van wat hun muziek daadwerkelijk genereert op platforms als Spotify.

Nadat de artiesten de afgelopen jaren bij Universal aan de bel trokken over de oneerlijke afspraken, heeft Universal besloten voor hen de royaltyverdeling te verhogen naar 20%. Dit was een eenzijdig voorstel en de artiesten hadden geen mogelijkheid om hierover te onderhandelen.

Wij vinden: wie muziek maakt, verdient ook een eerlijk deel van de opbrengst. Een 50/50-verdeling is wat ons betreft het uitgangspunt, vooral als je bedenkt dat het om bestaande muziek gaat die geen extra kosten meer oplevert voor de platenmaatschappij. Universal is in deze gevallen alleen nog een doorgeefluik om de muziek op een streamingsdienst te zetten, aldus advocaat Bjorn Schipper.

Deze 50/50-eis is volgens Universal ‘inhoudelijk niet terecht’ en volgens de advocaten van Universal is 20% voor artiesten gangbaar.

De rechters buigen zich de komende tijd over de eis van de artiesten en het verweer van Universal. De uitspraak van de rechtszaak volgt op 20 augustus, tenzij er uitstel wordt aangevraagd.

Deze zaak tegen platenlabel Universal Music is niet alleen belangrijk voor de betrokken drie artiesten, maar voor de hele sector. We hopen dan ook dat de rechters ons in het gelijk stellen, waardoor meer artiesten zich hierop kunnen beroepen. De Kunstenbond strijdt voor een eerlijke beloning voor alle artiesten, ook in het digitale tijdperk!

more insights

Een mooie overwinning voor het nachtleven bij onze oosterburen in Berlijn!

Afgelopen week draaide de Berlijnse bestuursrechter de beperking van de openingstijden van een restaurant gelegen in Prenzlauer-Berg, een bekende uitgaansbuurt in Berlijn, door de gemeente terug. De rechtbank was hierbij van oordeel dat de gemeente te weinig acht had geslagen op de meerwaarde van de organische ontwikkeling van een cultureel belangrijke uitgangsbuurt in de stad, en dat een dergelijke uitgaansbuurt speciale bescherming verdient. Hoe zien wij dat terug in Nederland? Een casus zoals deze in Berlijn is voor ons als advocaten en voorvechters voor festivals en nachtcultuur in Amsterdam en de rest van Nederland niet onbekend. als tegen verleende evenementenvergunningen bezwaar wordt gemaakt gaat het bijna altijd om bezwaren van één of enkele omwonende(n), die ondanks maatwerk en tegemoetkomingen door organisatoren vaak jaren achtereen blijven volharden in juridische procedures. De weigering van de gemeente Amsterdam om een vergunning te verlenen voor het iconische Pride event op het Amstelveld vorig jaar vanwege “excessieve overlast” die enkele omwonenden zouden ervaren staat hierbij nog vers in ons geheugen. Juist ook omdat het evenement naast enkele klagers een groot draagvlak heeft onder alle direct omwonenden van het Amstelveld. Ondertussen dreigt het uitgaansleven ook aan de voorkant steeds meer aan banden te worden gelegd, bijvoorbeeld door voorgenomen wijzigingen in het Evenementenbeleid Amsterdam. Een van de voorgenomen wijzigingen ziet op het vervroegen van de eindtijd voor evenementen op zondag: van 23.00 naar 22.00 uur. Onterecht en ongefundeerd als je het ons vraagt. Wij zijn van mening dat de gemeente bij haar keuzes niet steeds opnieuw de kaasschaaf zou moeten hanteren. De uitspraak van de Duitse rechter laat zien dat aan het uitgaansleven en de nachtcultuur ook een zwaar en speciaal belang mag worden toegekend, waar het belang van een enkele klager onder omstandigheden voor moet wijken. Dat is wat ons betreft in Nederland niet anders. Overheden mogen gaan staan voor het rijke nachtleven en festivallandschap dat ons land kenmerkt. Wij vinden dat in Nederland vaak te weinig acht wordt geslagen op de culturele en artistieke meerwaarde van het nachtleven en de festivals, zeker ook waar het grote steden betreft. Het gaat vaak om organische ontwikkelingen, zoals uitgaansbuurten en festivallocaties die soms al decennia gaande zijn en tot culturele ecosystemen zijn uitgegroeid waarin talentopwikkeling op en achter het podium plaats kan vinden. Wij strijden dan ook voor bescherming van de nacht- en festivalcultuur en het doet ons goed om te zien dat wij hierin niet de enige zijn.

11 August 2025

Read
View all