
Advocaat van de Nacht: ‘Copyrights next door’
Tweemaandelijks schrijft Bjorn Schipper een column voor Clublife EDM Magazine waarin hij als ‘Advocaat van de nacht’ tips and tricks & do’s and don’ts geeft over alles wat te maken heeft met de dance-industrie. Check zijn derde column hieronder of ga naar Clublife Magazine.
Copyrights next door
In mijn vorige column heb ik uit de doeken gedaan dat muziekrechten eigenlijk niet bestaan. Wat een advocaat ‘muziekrecht’ precies doet mag je zelf invullen. Gelukkig is muziek in het recht niet vogelvrij. Vorige keer heb ik uitgelegd dat composities en teksten ‘muziekwerken’ worden genoemd en bescherming van het auteursrecht kunnen genieten. Hoe zit het dan met artiesten die de muziek spelen en geluidsopnamen?
Uitvoering en opnamen vallen onder de bescherming van de zogenaamde naburige rechten. Copyrights next door. Deze naburige rechten zijn wettelijk zowat letterlijk de ‘buren’ van het auteursrecht. Waar een muziekwerk is, is vaak een uitvoering en een opname in de buurt. De naburige rechten zijn geregeld in een speciale wet: de Wet op de naburige rechten (Wnr).
Spelende artiesten worden binnen het naburige recht uitvoerende kunstenaars genoemd. Hun ‘uitvoering’ van de muziek wordt beschermd door de wet. Net als componisten en tekstschrijvers beschikken artiesten over exploitatierechten en persoonlijkheidsrechten in relatie tot hun uitvoering. It’s all about geld en lange tenen.
De (eerste) opname van een uitvoering of geluiden wordt eveneens beschermd door het naburige recht. Deze opname wordt ook wel ‘fonogram’ genoemd. Vaak zal het daarbij gaan om de opname van spelende artiesten in bijvoorbeeld een professionele studio. Dat hoeft niet: de (eerste) opname van gewone geluiden kan óók een fonogram zijn. En een fonogram kan juist ook op ieders zolderkamer gemaakt worden. Een fonogram zal ook vaak de master zijn. Zeker is dat niet: een (eerste) geluidsopname – neem een demo – kan aan een master opname voorafgaan en wettelijk als fonogram gezien worden.
Belangrijk is te onthouden dat de ‘producent’ van het fonogram volgens de wet gezien wordt als de rechthebbende. Dat is degene die de investering en het risico draagt van het maken van die (eerste) geluidsopname. Van oudsher zijn het de labels die als fonogrammenproducent gezien worden nu zij artiesten in de studio zetten en de kosten daarvan betalen, althans in eerste instantie. Met de huidige technieken is voor het maken van een (eerste) opname niet altijd nodig een professionele studio te gebruiken. Muziek kan ook thuis op de computer gemaakt worden, zeker in de dance. De eerste geluidsopname van een track wordt vaak thuis op de zolderkamer gemaakt, op eigen apparatuur. Dat betekent dat de zolderkamerproducent als fonogrammenproducent gezien kan worden.
Belangrijk is verder dat een zolderkamerproducer binnen de dance meerdere petten op kan hebben en met één spreekwoordelijke druk op de knop rechten op de compositie, uitvoering en opname kan bezitten. De auteursrechten op de compositie en de naburige rechten op de uitvoering en (eerste) geluidsopname vallen dan op zolder in één hand. Gewoon, door thuis een track te maken.
We weten nu dat auteursrechten en naburige rechten in relatie tot muziek waardevol zijn en dat een zolderkamerproducer haast al deze rechten kan bezitten door thuis op zolder een track te maken. Voor overdracht of licentie is in het algemeen een stuk papier met een handtekening nodig. Het is dus niet zo vreemd dat auteursrechten en naburige rechten in relatie tot muziek belangrijk zijn in de onderhandelingen met publishers respectievelijk labels. De komende weken zal ik een aantal belangrijke muziekcontracten onder de loep nemen, zoals muziekuitgavecontracten, platen- of artiestencontracten, licentiedeals en de master purchase. Volgende keer zoom ik eerst in op het collectief beheer van auteursrechten en naburige rechten via organisaties als Buma/Stemra en SENA.
more insights
Een mooie overwinning voor het nachtleven bij onze oosterburen in Berlijn!
Afgelopen week draaide de Berlijnse bestuursrechter de beperking van de openingstijden van een restaurant gelegen in Prenzlauer-Berg, een bekende uitgaansbuurt in Berlijn, door de gemeente terug. De rechtbank was hierbij van oordeel dat de gemeente te weinig acht had geslagen op de meerwaarde van de organische ontwikkeling van een cultureel belangrijke uitgangsbuurt in de stad, en dat een dergelijke uitgaansbuurt speciale bescherming verdient. Hoe zien wij dat terug in Nederland? Een casus zoals deze in Berlijn is voor ons als advocaten en voorvechters voor festivals en nachtcultuur in Amsterdam en de rest van Nederland niet onbekend. als tegen verleende evenementenvergunningen bezwaar wordt gemaakt gaat het bijna altijd om bezwaren van één of enkele omwonende(n), die ondanks maatwerk en tegemoetkomingen door organisatoren vaak jaren achtereen blijven volharden in juridische procedures. De weigering van de gemeente Amsterdam om een vergunning te verlenen voor het iconische Pride event op het Amstelveld vorig jaar vanwege “excessieve overlast” die enkele omwonenden zouden ervaren staat hierbij nog vers in ons geheugen. Juist ook omdat het evenement naast enkele klagers een groot draagvlak heeft onder alle direct omwonenden van het Amstelveld. Ondertussen dreigt het uitgaansleven ook aan de voorkant steeds meer aan banden te worden gelegd, bijvoorbeeld door voorgenomen wijzigingen in het Evenementenbeleid Amsterdam. Een van de voorgenomen wijzigingen ziet op het vervroegen van de eindtijd voor evenementen op zondag: van 23.00 naar 22.00 uur. Onterecht en ongefundeerd als je het ons vraagt. Wij zijn van mening dat de gemeente bij haar keuzes niet steeds opnieuw de kaasschaaf zou moeten hanteren. De uitspraak van de Duitse rechter laat zien dat aan het uitgaansleven en de nachtcultuur ook een zwaar en speciaal belang mag worden toegekend, waar het belang van een enkele klager onder omstandigheden voor moet wijken. Dat is wat ons betreft in Nederland niet anders. Overheden mogen gaan staan voor het rijke nachtleven en festivallandschap dat ons land kenmerkt. Wij vinden dat in Nederland vaak te weinig acht wordt geslagen op de culturele en artistieke meerwaarde van het nachtleven en de festivals, zeker ook waar het grote steden betreft. Het gaat vaak om organische ontwikkelingen, zoals uitgaansbuurten en festivallocaties die soms al decennia gaande zijn en tot culturele ecosystemen zijn uitgegroeid waarin talentopwikkeling op en achter het podium plaats kan vinden. Wij strijden dan ook voor bescherming van de nacht- en festivalcultuur en het doet ons goed om te zien dat wij hierin niet de enige zijn.
11 August 2025
ReadPlus One Legal en Kunstenbond strijden voor eerlijke streaminginkomsten
Vandaag vond de zitting in de rechtszaak tegen Universal plaats, in de rechtbank van Amsterdam. We pleiten in deze rechtszaak voor betere streaming percentages voor artiesten. Het vonnis van de rechter verwachten we eind van de zomer.
08 July 2025
ReadKunstmatige intelligentie roept interessante juridische vragen op: zelflerende machines
Kunstmatige intelligentie oftewel Artificial Intelligence (AI) is nu al niet meer weg te denken. In het afgelopen jaar stond dit technologische fenomeen meer dan eens centraal in de mediaberichtgeving. Of het nu gaat over de duistere kanten van generatieve AI – ‘AI is een nieuw gevaarlijk wapen en vormt een existentiële bedreiging voor de mensheid’ – of de onbegrensde mogelijkheden van de toepassing van deze technologische ‘zelflerende machines’ bij het maken van creaties, AI gaat in onze mensenlevens een steeds belangrijkere rol spelen. In deze bijdrage voor Muziekwereld ga ik in op een aantal juridische aspecten van AI die met name voor de muzieksector van belang kunnen zijn.
01 January 2025
ReadHet verbod op een dansstijl: bubbling op het zomercarnaval
In de aanloop naar het Zomercarnaval in Rotterdam ontstond de nodige commotie over het door de organisatie aangekondigde verbod op de dansstijl- en vorm bubbling. De organisatie van de straatparade verbood de deelnemers aan het Zomercarnaval ‘vulgair te dansen’. Daarbij werd de dansstijl- en vorm bubbling als voorbeeld gegeven.
06 March 2024
Read