
Advocaat van de Nacht: ‘Dj-concepten zijn gouden eieren’
Tweemaandelijks schrijft Bjorn Schipper een column voor Clublife EDM Magazine waarin hij als ‘Advocaat van de nacht’ tips and tricks & do’s and don’ts geeft over alles wat te maken heeft met de dance-industrie. Check zijn zeventiende column hieronder of ga naar Clublife Magazine.
DJ-concepten zijn gouden eieren
De vorige keer hebben we gezien dat eventconcepten – met alles erop en eraan – voor organisatoren van dance events waardevolle gouden eieren zijn en dat DJ’s drukke baasjes zijn. Zij kunnen draaikunstenaars, producers, publishers, labelbazen, agenten en promotors in een zijn.
Wat te denken van op DJ’s toegesneden events? De ultieme, conceptuele samenkomst van alles waar de DJ voor staat. Denk aan Armin Only, I Am Hardwell en Carl Cox & Friends die de wereld veroveren en de verschillende Ibiza en Las Vegas residents die jaarlijks de line-ups verrijken. Tiësto met zijn one man show in de Gelredome. Of Marin Garrix die binnenkort tijdens ADE met zijn show de HMH gaat vullen. DJ’s kunnen verder op events hun artiestennaam aan een specifieke stage verbinden, zoals bijvoorbeeld Olivier Weiter met zijn Weiter stage en de stage van girlslovedjs op Amsterdam Open AIR.
Wat geldt voor de eventconcepten, gaat ook op voor de DJ-concepten. Het zijn gouden eieren die goodwill vertegenwoordigen en waar je als artiest zuinig op moet zijn. Werk de conceptuele elementen van de DJ-concepten uit, en vergeet zeker niet op tijd de bijbehorende juridische bescherming te regelen. Namen en online adressen zoals bijvoorbeeld domeinnamen en social media accounts zijn gewilde objecten, ook bij kapers. Denk daarom vooruit en maak ruimte om je DJ-concept en persoonlijke branding tot volle wasdom te laten komen. Niemand zit te wachten op een valse start waarbij je eerst nog moet proberen om via het recht of het betalen van een afkoopsom kapers te passeren omdat je zo nodig nog even wilde wachten met de registratie van die ene domeinnaam of dat speciale Facebook account.
En wederom, doe je het samen, maak vooraf goede afspraken en leg deze vast op papier of per e-mail. Het zal de onderlinge relatie ten goede komen in zowel goede als slechte tijden en dient ook ter bescherming van het DJ-concept. Het is zonde als DJ-concept en persoonlijke branding in the end schade ondervinden van een intern meningsverschil.
Bouwen aan een DJ-merk, doe het goed!
more insights
Hoe zit het met de rechten op merknamen van artiesten?
Bjorn Schipper was deze week gastblogger bij Bax Music en schreef over hoe het zit met de rechten op merknamen van artiesten. Lees het gehele artikel hier!
03 August 2023
ReadNaar een inclusiever en veiliger muzieklandschap en nachtleven
Het thema veiligheid komt in allerlei vormen terug in de muzieksector. In deze bijdrage voor Muziekwereld sta ik stil bij veiligheid rondom evenementen in het algemeen, sociale veiligheid onder bezoekers en geestelijke en lichamelijke gezondheid van artiesten.
05 April 2023
ReadHoe zit het precies met dubbelgangers?
Een recente interessante uitspraak van onze Hoge Raad over *lookalikes* is de aanleiding om in deze editie van *Muziekwereld* aandacht te besteden aan de portret- en imagerechten van artiesten in relatie tot deze dubbelgangers. Kun je als (bekende) artiest actie ondernemen tegen zo’n lookalike in bijvoorbeeld reclame? Alvorens in te gaan op lookalikes geef ik eerst een snelle introductie in het portretrecht.
05 April 2023
Read