
Advocaat van de Nacht: ‘Dj-concepten zijn gouden eieren’
Tweemaandelijks schrijft Bjorn Schipper een column voor Clublife EDM Magazine waarin hij als ‘Advocaat van de nacht’ tips and tricks & do’s and don’ts geeft over alles wat te maken heeft met de dance-industrie. Check zijn zeventiende column hieronder of ga naar Clublife Magazine.
DJ-concepten zijn gouden eieren
De vorige keer hebben we gezien dat eventconcepten – met alles erop en eraan – voor organisatoren van dance events waardevolle gouden eieren zijn en dat DJ’s drukke baasjes zijn. Zij kunnen draaikunstenaars, producers, publishers, labelbazen, agenten en promotors in een zijn.
Wat te denken van op DJ’s toegesneden events? De ultieme, conceptuele samenkomst van alles waar de DJ voor staat. Denk aan Armin Only, I Am Hardwell en Carl Cox & Friends die de wereld veroveren en de verschillende Ibiza en Las Vegas residents die jaarlijks de line-ups verrijken. Tiësto met zijn one man show in de Gelredome. Of Marin Garrix die binnenkort tijdens ADE met zijn show de HMH gaat vullen. DJ’s kunnen verder op events hun artiestennaam aan een specifieke stage verbinden, zoals bijvoorbeeld Olivier Weiter met zijn Weiter stage en de stage van girlslovedjs op Amsterdam Open AIR.
Wat geldt voor de eventconcepten, gaat ook op voor de DJ-concepten. Het zijn gouden eieren die goodwill vertegenwoordigen en waar je als artiest zuinig op moet zijn. Werk de conceptuele elementen van de DJ-concepten uit, en vergeet zeker niet op tijd de bijbehorende juridische bescherming te regelen. Namen en online adressen zoals bijvoorbeeld domeinnamen en social media accounts zijn gewilde objecten, ook bij kapers. Denk daarom vooruit en maak ruimte om je DJ-concept en persoonlijke branding tot volle wasdom te laten komen. Niemand zit te wachten op een valse start waarbij je eerst nog moet proberen om via het recht of het betalen van een afkoopsom kapers te passeren omdat je zo nodig nog even wilde wachten met de registratie van die ene domeinnaam of dat speciale Facebook account.
En wederom, doe je het samen, maak vooraf goede afspraken en leg deze vast op papier of per e-mail. Het zal de onderlinge relatie ten goede komen in zowel goede als slechte tijden en dient ook ter bescherming van het DJ-concept. Het is zonde als DJ-concept en persoonlijke branding in the end schade ondervinden van een intern meningsverschil.
Bouwen aan een DJ-merk, doe het goed!
more insights
ADE: The people behind the scenes
Honored to be involved in ADE’s campaign this year. The portrait of Bjorn Schipper is a part of the ADE ’22 photoshoot by Krijn van Noordwijk. The series portrays the people that keep our scene alive and push our industry forward, and represent the entire range of electronic music.
19 October 2022
ReadInvesteringen zolderkamerproducers verdienen óók bescherming
In Muziekwereld 2017-4 schreef ik over de uitspraak van de rechtbank in eerste aanleg in de langslepende kwestie van *deejay*, producer en artiest Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. In het hoger beroep heeft het Gerechtshof eind 2019 een voor de Nederlandse muziekindustrie belangrijke uitspraak gedaan. In deze bijdrage voor *Muziekwereld* ga ik vooral in op de overwegingen van het Hof over het naburige recht van fonogrammenproducenten in relatie tot zogeheten ‘zolderkamerproducers’: artiesten/producers die hun tracks vooral ‘thuis’ in een eigen studio en/of met eigen instrumenten, apparatuur en/of software maken. Uit de uitspraak van het Hof blijkt verder dat het op 1 juli 2015 ingevoerde auteurscontractenrecht onder bepaalde omstandigheden reflexwerking kan hebben en tevens van toepassing kan zijn op overeenkomsten die strikt genomen géén exploitatieovereenkomst zijn.
09 June 2022
ReadNabuurrechtelijke erkenning voor zolderkamer producers
Op 17 december 2021 deed de Hoge Raad uitspraak in de langslepende zaak van DJ, artiest en muziekproducer Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. De uitvoerig gemotiveerde beslissingen van de rechtbank uit 2017 en het hof uit 2019 houden de Nederlandse muzieksector nog steeds bezig. Daar komt nu het arrest van de Hoge Raad bij. Ons hoogste rechtscollege overweegt dat het hof – in navolging van de rechtbank – op terechte gronden geoordeeld heeft dat Martin Garrix nabuurrechtelijk als fonogrammenproducent van zijn muziekopnamen moet worden beschouwd. Niettemin vernietigt de Hoge Raad de uitspraak van het hof vanwege onjuiste toepassing van het auteurscontractenrecht bij de beoordeling van de royaltybepalingen en eenzijdige verlengingsbedingen in de management- en productieovereenkomsten tussen partijen en het niet in behandeling nemen van Garrix’ (subsidiaire) vordering gebaseerd op de algemene redelijkheid en billijkheid.
01 January 2022
ReadDe zoete wraak van La Swift
In deze bijdrage voor Muziekwereld sta ik stil bij de inhoud van titelexclusiviteit in de vorm van heropnameclausules in artiesten- en platencontracten. De aan- leiding is een rel van heb ik jou daar tussen wereldster Taylor Swift (‘La Swift’) en haar voormalige manager en platenbaas. Deze rel kreeg in het afgelopen jaar veel aandacht in de media1 en laat stiekem zien dat (ook) de inhoud van een artiesten- of platencontract de carrière van een artiest kan maken of breken.
01 October 2021
Read