
Advocaat van de Nacht: ‘Draaikunst’
Tweemaandelijks schrijft Bjorn Schipper een column voor Clublife EDM Magazine waarin hij als ‘Advocaat van de nacht’ tips and tricks & do’s and don’ts geeft over alles wat te maken heeft met de dance-industrie. Check zijn twintigste column hieronder of ga naar Clublife Magazine.
Draaikunst
Zijn DJ’s draaikunstenaars? Die vraag houdt mij bezig sinds ik in 2000 aan mijn scriptie begon om mijn studie rechten in stijl af te ronden. En nog steeds is deze vraag relevant. Er zijn mensen die zeggen dat een goede DJ (whatever that may be) ook zelf eigen muziek moet produceren. Andere mensen houden draaien en produceren strikt gescheiden bij hun waardeoordeel over de draaiprestaties van een DJ.
Ik reken mijzelf tot die laatste categorie: een DJ die op geheel eigen wijze een fantastische DJ-set weet neer te zetten, is voor mij credible. Los van of hij of zij zelf eigen muziek produceert. Je bent een draaikunstenaar of je bent het niet. Voordat ik in 2000 aan mijn scriptie begon voelde ik op de dansvloer de haast tastbare energie die DJ’s in hun sets stopten. Dat op een bepaald moment het dak eraf ging kwam niet alleen door die ene plaat; de mixtechniek, opbouw en flow deden wonderen.
In mijn scriptie kwam ik tot de conclusie dat het sec draaien van een DJ-set een vorm van draaikunst is een DJ-set – de creatieve verzameling van aan elkaar gemixte muziek en geluiden – op zichzelf een auteursrechtelijk beschermd werk is. Het publiek neemt deze DJ-sets ook zo waar. Je gaat naar een optreden om een DJ-set te beleven, kijkt en luistert naar DJ-sets op de Boiler Room of luistert naar DJ-sets op online platforms zoals Soundcloud en Mixcloud. Het gaat daarbij niet zozeer om de losse tracks maar om het muzikale totaalplaatje. DJ’s kunnen als het aan mij ligt aanspraak maken op een auteursrecht op hun DJ-sets, gelijk schilders dat hebben met hun schilderijen en schrijvers met hun boeken. Draaien is als schilderen met muziek en geluiden. De DJ’s van nu zijn de grote schilders van weleer.
Het maakt mij juridisch ook niet uit of een DJ-set vooraf geprepareerd is of niet. DJ-sets zijn als verzameling intellectuele creaties van de DJ’s en verdienen om die reden auteursrechtelijke bescherming. Dit geldt voor mixtapes, podcasts, USB sticks, compilaties, vinyl-only sets, CD-sets, laptop-sets, Carl Cox die met drie draaitafels tegelijk draait, Steve Aoki die met taarten gooit, Job Jobse die de Boiler Room op zijn kop zet, Joris Voorn die uit meer dan 100 tracks twee Balance compilatiemixen maakt, de draaimarathons van Danny Tenaglia en de 6 uur durende back-2-back set van Hunee, Antal en Floating Points op Dekmantel Festival. Smaken verschillen, maar smaak is hier niet relevant.
Ook dit jaar zijn er weer prachtige voorbeelden van DJ-sets aan te wijzen die mijn stelling bevestigen dat DJ-sets beschermingswaardige draaikunst zijn. DJ Koze met zijn bezwerende DJ-Kicks mix, Prins Thomas met zijn muzikale roadtrip Paradise Goulash en vorige week nog Floating Points met zijn oorgastische Essential Mix op BBC Radio 1.
Om met de woorden van Chicago-Originator Jesse Saunders af te sluiten: “My early days as a DJ back in the 1980s were some of my favorite times in my career, because I got to play all styles of music from Italo disco to house and from new wave to reggae. I tied them all together with my trusty Roland 808 drum machine. This was the beginning of electronic dance music as we know it today.”
more insights
Een mooie overwinning voor het nachtleven bij onze oosterburen in Berlijn!
Afgelopen week draaide de Berlijnse bestuursrechter de beperking van de openingstijden van een restaurant gelegen in Prenzlauer-Berg, een bekende uitgaansbuurt in Berlijn, door de gemeente terug. De rechtbank was hierbij van oordeel dat de gemeente te weinig acht had geslagen op de meerwaarde van de organische ontwikkeling van een cultureel belangrijke uitgangsbuurt in de stad, en dat een dergelijke uitgaansbuurt speciale bescherming verdient. Hoe zien wij dat terug in Nederland? Een casus zoals deze in Berlijn is voor ons als advocaten en voorvechters voor festivals en nachtcultuur in Amsterdam en de rest van Nederland niet onbekend. als tegen verleende evenementenvergunningen bezwaar wordt gemaakt gaat het bijna altijd om bezwaren van één of enkele omwonende(n), die ondanks maatwerk en tegemoetkomingen door organisatoren vaak jaren achtereen blijven volharden in juridische procedures. De weigering van de gemeente Amsterdam om een vergunning te verlenen voor het iconische Pride event op het Amstelveld vorig jaar vanwege “excessieve overlast” die enkele omwonenden zouden ervaren staat hierbij nog vers in ons geheugen. Juist ook omdat het evenement naast enkele klagers een groot draagvlak heeft onder alle direct omwonenden van het Amstelveld. Ondertussen dreigt het uitgaansleven ook aan de voorkant steeds meer aan banden te worden gelegd, bijvoorbeeld door voorgenomen wijzigingen in het Evenementenbeleid Amsterdam. Een van de voorgenomen wijzigingen ziet op het vervroegen van de eindtijd voor evenementen op zondag: van 23.00 naar 22.00 uur. Onterecht en ongefundeerd als je het ons vraagt. Wij zijn van mening dat de gemeente bij haar keuzes niet steeds opnieuw de kaasschaaf zou moeten hanteren. De uitspraak van de Duitse rechter laat zien dat aan het uitgaansleven en de nachtcultuur ook een zwaar en speciaal belang mag worden toegekend, waar het belang van een enkele klager onder omstandigheden voor moet wijken. Dat is wat ons betreft in Nederland niet anders. Overheden mogen gaan staan voor het rijke nachtleven en festivallandschap dat ons land kenmerkt. Wij vinden dat in Nederland vaak te weinig acht wordt geslagen op de culturele en artistieke meerwaarde van het nachtleven en de festivals, zeker ook waar het grote steden betreft. Het gaat vaak om organische ontwikkelingen, zoals uitgaansbuurten en festivallocaties die soms al decennia gaande zijn en tot culturele ecosystemen zijn uitgegroeid waarin talentopwikkeling op en achter het podium plaats kan vinden. Wij strijden dan ook voor bescherming van de nacht- en festivalcultuur en het doet ons goed om te zien dat wij hierin niet de enige zijn.
11 August 2025
ReadPlus One Legal en Kunstenbond strijden voor eerlijke streaminginkomsten
Vandaag vond de zitting in de rechtszaak tegen Universal plaats, in de rechtbank van Amsterdam. We pleiten in deze rechtszaak voor betere streaming percentages voor artiesten. Het vonnis van de rechter verwachten we eind van de zomer.
08 July 2025
ReadKunstmatige intelligentie roept interessante juridische vragen op: zelflerende machines
Kunstmatige intelligentie oftewel Artificial Intelligence (AI) is nu al niet meer weg te denken. In het afgelopen jaar stond dit technologische fenomeen meer dan eens centraal in de mediaberichtgeving. Of het nu gaat over de duistere kanten van generatieve AI – ‘AI is een nieuw gevaarlijk wapen en vormt een existentiële bedreiging voor de mensheid’ – of de onbegrensde mogelijkheden van de toepassing van deze technologische ‘zelflerende machines’ bij het maken van creaties, AI gaat in onze mensenlevens een steeds belangrijkere rol spelen. In deze bijdrage voor Muziekwereld ga ik in op een aantal juridische aspecten van AI die met name voor de muzieksector van belang kunnen zijn.
01 January 2025
ReadHet verbod op een dansstijl: bubbling op het zomercarnaval
In de aanloop naar het Zomercarnaval in Rotterdam ontstond de nodige commotie over het door de organisatie aangekondigde verbod op de dansstijl- en vorm bubbling. De organisatie van de straatparade verbood de deelnemers aan het Zomercarnaval ‘vulgair te dansen’. Daarbij werd de dansstijl- en vorm bubbling als voorbeeld gegeven.
06 March 2024
Read