ellipse

Advocaat van de Nacht: ‘Kijk om je heen!’

Plusone avatar black

Advocaat van de Nacht: ‘Kijk om je heen!’

Tweemaandelijks schrijft Bjorn Schipper een column voor Clublife EDM Magazine waarin hij als ‘Advocaat van de nacht’ tips and tricks & do’s and don’ts geeft over alles wat te maken heeft met de dance-industrie. Check zijn achtste column hieronder of ga naar Clublife Magazine.

Kijk om je heen!

We weten nu hoe het zit met auteursrechten en naburige rechten in relatie tot muziek. En we zijn onszelf bewust van het feit dat we vanaf het prille begin van onze carrière een wandelend ‘artiestenmerk’ zijn. Wie was er vroeger niet cool op het schoolplein? Het is voor ons ook geen geheim meer wat publishers doen en wat de hete hangijzers zijn in onderhandelingen over een publishing deal.

Weten we dan alles, zijn we dan klaar? Nee, was het maar zo simpel. Het stap voor stap opbouwen van een artiestencarrière is als een trektocht door de jungle. Er kan echt van alles op je pad komen. Dit keer sta ik stil bij degene die je gids kan zijn in de jungle die muziekwereld heet.

Terug naar het prille begin van een artiestencarrière. Thuis op zolder je eerste muziek maken op via Marktplaats aangeschafte apparatuur. Was een tip van een van je beste vrienden ‘die in de techniek zit’. Een persoonlijk profiel aanmaken op SoundCloud en Mixcloud en je eerste demo’s en mixtapes online zetten. Deed je schoolmaatje ook en hij had al best wel veel likes gescoord. Moest jou ook lukken. En natuurlijk ook maar meteen die andere social media geregistreerd om zo mijn muziek te kunnen delen, wie weet krijg ik zo ook een kring met trouwe volgers. Ik keek toevallig een keer mee met mijn vriendinnetje die een aantal bekende DJ’s volgt. Tof om te zien hoe zij dat doen. Een andere vriend die ‘iets met computers doet’ heeft by the way mijn website gemaakt. Toch ook nog steeds een handig middel om mijzelf als artiest te profileren, in combinatie met mijn social media.

Eenmaal gevraagd voor je eerste gig, hoe ga je erheen? Met de trein en dan de laatste trein terug missen? Met de auto terwijl je nog autorijlessen aan het nemen bent? Gelukkig heb ik een vriend die al wel zijn rijbewijs heeft en het ook wel gezellig vindt om mee te gaan. Betaalt de promotor alles vooraf of krijg ik het pas achteraf? In contanten? Weet de promotor dat ik vanavond een keer ouderwets met vinyl ga draaien en dat ik twee speciale draaitafels nodig heb? Fijn dat mijn zus mij alvast kon helpen met het doormailen van mijn specs naar de promotor, is dat geregeld. En ik krijg net een bericht van haar dat mijn gage ook al in zijn geheel is betaald. Wel goed om te horen voordat we zo in de auto stappen. Niet heel relaxed om ’s nachts met contant geld rond te lopen.

O jee, 1 april komt weer in zicht. Die verdomde belastingaangifte. Het zal toch niet dat ik al mijn zuurverdiende geld met mijn releases en mijn gigs in één keer naar de bankrekening van de Belastingdienst moet overmaken? Ik heb ook niet voor niets die apparatuur gekocht. Een investering in mijzelf moet toch ergens weer terugkomen? Gelukkig is daar mijn oom, toevallig accountant en fiscalist van beroep. Zonder zijn hulp had ik mijn aangifte nooit zo strak kunnen invullen. En om eerlijk te zijn houd ik nog best aardig wat over van wat ik verdiend heb.

Het moest er een keer van komen. Eindelijk toont label X interesse in mijn demo en laten ze weten ‘mij te willen tekenen’. Had mijn maatje toch gelijk toen hij zei dat ik naar Dancefair moest gaan om de A&R van label X even persoonlijk te ontmoeten. Best pittig, dat ‘standaard’ full rights artiestencontract dat ik nu van ze heb gekregen. Maar moet ik al die kleine lettertjes gaan lezen? Ben geen jurist, ben een DJ/producer. Heb ik even geluk dat de zus van een van mijn beste vrienden rechten studeert aan de UvA in Amsterdam en nu toevallig ook bijna haar afstudeerrichting auteursrechten heeft afgerond. Die 30 punten waar zij mee kwam zou ik nooit zelf hebben kunnen vinden. Laat mij maar muziek maken!

Jullie snappen mijn punt: kijk goed om je heen en bouw vanaf het prille begin van je artiestencarrière aan een eigen team van specialisten waarmee je op allerlei disciplines verzekerd bent van goede hulp. Voordeel van dat je nog niet bekend bent is dat je deze mensen persoonlijk kent en dus in principe ook kunt vertrouwen. Ouders, broers, zussen, andere familieleden, buren, vrienden, kennissen, vrienden van vrienden, zorg voor een netwerk van handige mensen om je heen. Er zit voor de eerste stappen altijd wel een boekhouder, accountant, fiscalist, jurist, ICT-er en chauffeur tussen. Naarmate je artiestencarrière een vlucht neemt, zal dit team van specialisten uitgebreid kunnen worden met bijvoorbeeld boekers, managers, agenten en in entertainment gespecialiseerde PR-mensen, advocaten, accountants, fiscalisten en verzekeringsadviseurs. Alles met het doel om jouw ‘artiestenonderneming’ optimaal te laten functioneren. Een goed netwerk groeit vaak op natuurlijke wijze mee met een artiestencarrière.

Het advies van de Amerikaanse music lawyer Donald Passman zoals beschreven in het eerste hoofdstuk van zijn handboek ‘All You Need to Know About the Music Business‘ is voor beginnende DJ’s/producers goud waard: verzamel een goed team om je heen!

more insights

Een mooie overwinning voor het nachtleven bij onze oosterburen in Berlijn!

Afgelopen week draaide de Berlijnse bestuursrechter de beperking van de openingstijden van een restaurant gelegen in Prenzlauer-Berg, een bekende uitgaansbuurt in Berlijn, door de gemeente terug. De rechtbank was hierbij van oordeel dat de gemeente te weinig acht had geslagen op de meerwaarde van de organische ontwikkeling van een cultureel belangrijke uitgangsbuurt in de stad, en dat een dergelijke uitgaansbuurt speciale bescherming verdient. Hoe zien wij dat terug in Nederland? Een casus zoals deze in Berlijn is voor ons als advocaten en voorvechters voor festivals en nachtcultuur in Amsterdam en de rest van Nederland niet onbekend. als tegen verleende evenementenvergunningen bezwaar wordt gemaakt gaat het bijna altijd om bezwaren van één of enkele omwonende(n), die ondanks maatwerk en tegemoetkomingen door organisatoren vaak jaren achtereen blijven volharden in juridische procedures. De weigering van de gemeente Amsterdam om een vergunning te verlenen voor het iconische Pride event op het Amstelveld vorig jaar vanwege “excessieve overlast” die enkele omwonenden zouden ervaren staat hierbij nog vers in ons geheugen. Juist ook omdat het evenement naast enkele klagers een groot draagvlak heeft onder alle direct omwonenden van het Amstelveld. Ondertussen dreigt het uitgaansleven ook aan de voorkant steeds meer aan banden te worden gelegd, bijvoorbeeld door voorgenomen wijzigingen in het Evenementenbeleid Amsterdam. Een van de voorgenomen wijzigingen ziet op het vervroegen van de eindtijd voor evenementen op zondag: van 23.00 naar 22.00 uur. Onterecht en ongefundeerd als je het ons vraagt. Wij zijn van mening dat de gemeente bij haar keuzes niet steeds opnieuw de kaasschaaf zou moeten hanteren. De uitspraak van de Duitse rechter laat zien dat aan het uitgaansleven en de nachtcultuur ook een zwaar en speciaal belang mag worden toegekend, waar het belang van een enkele klager onder omstandigheden voor moet wijken. Dat is wat ons betreft in Nederland niet anders. Overheden mogen gaan staan voor het rijke nachtleven en festivallandschap dat ons land kenmerkt. Wij vinden dat in Nederland vaak te weinig acht wordt geslagen op de culturele en artistieke meerwaarde van het nachtleven en de festivals, zeker ook waar het grote steden betreft. Het gaat vaak om organische ontwikkelingen, zoals uitgaansbuurten en festivallocaties die soms al decennia gaande zijn en tot culturele ecosystemen zijn uitgegroeid waarin talentopwikkeling op en achter het podium plaats kan vinden. Wij strijden dan ook voor bescherming van de nacht- en festivalcultuur en het doet ons goed om te zien dat wij hierin niet de enige zijn.

11 August 2025

Read
View all