
Advocaat van de Nacht: ‘Kijk om je heen!’
Tweemaandelijks schrijft Bjorn Schipper een column voor Clublife EDM Magazine waarin hij als ‘Advocaat van de nacht’ tips and tricks & do’s and don’ts geeft over alles wat te maken heeft met de dance-industrie. Check zijn achtste column hieronder of ga naar Clublife Magazine.
Kijk om je heen!
We weten nu hoe het zit met auteursrechten en naburige rechten in relatie tot muziek. En we zijn onszelf bewust van het feit dat we vanaf het prille begin van onze carrière een wandelend ‘artiestenmerk’ zijn. Wie was er vroeger niet cool op het schoolplein? Het is voor ons ook geen geheim meer wat publishers doen en wat de hete hangijzers zijn in onderhandelingen over een publishing deal.
Weten we dan alles, zijn we dan klaar? Nee, was het maar zo simpel. Het stap voor stap opbouwen van een artiestencarrière is als een trektocht door de jungle. Er kan echt van alles op je pad komen. Dit keer sta ik stil bij degene die je gids kan zijn in de jungle die muziekwereld heet.
Terug naar het prille begin van een artiestencarrière. Thuis op zolder je eerste muziek maken op via Marktplaats aangeschafte apparatuur. Was een tip van een van je beste vrienden ‘die in de techniek zit’. Een persoonlijk profiel aanmaken op SoundCloud en Mixcloud en je eerste demo’s en mixtapes online zetten. Deed je schoolmaatje ook en hij had al best wel veel likes gescoord. Moest jou ook lukken. En natuurlijk ook maar meteen die andere social media geregistreerd om zo mijn muziek te kunnen delen, wie weet krijg ik zo ook een kring met trouwe volgers. Ik keek toevallig een keer mee met mijn vriendinnetje die een aantal bekende DJ’s volgt. Tof om te zien hoe zij dat doen. Een andere vriend die ‘iets met computers doet’ heeft by the way mijn website gemaakt. Toch ook nog steeds een handig middel om mijzelf als artiest te profileren, in combinatie met mijn social media.
Eenmaal gevraagd voor je eerste gig, hoe ga je erheen? Met de trein en dan de laatste trein terug missen? Met de auto terwijl je nog autorijlessen aan het nemen bent? Gelukkig heb ik een vriend die al wel zijn rijbewijs heeft en het ook wel gezellig vindt om mee te gaan. Betaalt de promotor alles vooraf of krijg ik het pas achteraf? In contanten? Weet de promotor dat ik vanavond een keer ouderwets met vinyl ga draaien en dat ik twee speciale draaitafels nodig heb? Fijn dat mijn zus mij alvast kon helpen met het doormailen van mijn specs naar de promotor, is dat geregeld. En ik krijg net een bericht van haar dat mijn gage ook al in zijn geheel is betaald. Wel goed om te horen voordat we zo in de auto stappen. Niet heel relaxed om ’s nachts met contant geld rond te lopen.
O jee, 1 april komt weer in zicht. Die verdomde belastingaangifte. Het zal toch niet dat ik al mijn zuurverdiende geld met mijn releases en mijn gigs in één keer naar de bankrekening van de Belastingdienst moet overmaken? Ik heb ook niet voor niets die apparatuur gekocht. Een investering in mijzelf moet toch ergens weer terugkomen? Gelukkig is daar mijn oom, toevallig accountant en fiscalist van beroep. Zonder zijn hulp had ik mijn aangifte nooit zo strak kunnen invullen. En om eerlijk te zijn houd ik nog best aardig wat over van wat ik verdiend heb.
Het moest er een keer van komen. Eindelijk toont label X interesse in mijn demo en laten ze weten ‘mij te willen tekenen’. Had mijn maatje toch gelijk toen hij zei dat ik naar Dancefair moest gaan om de A&R van label X even persoonlijk te ontmoeten. Best pittig, dat ‘standaard’ full rights artiestencontract dat ik nu van ze heb gekregen. Maar moet ik al die kleine lettertjes gaan lezen? Ben geen jurist, ben een DJ/producer. Heb ik even geluk dat de zus van een van mijn beste vrienden rechten studeert aan de UvA in Amsterdam en nu toevallig ook bijna haar afstudeerrichting auteursrechten heeft afgerond. Die 30 punten waar zij mee kwam zou ik nooit zelf hebben kunnen vinden. Laat mij maar muziek maken!
Jullie snappen mijn punt: kijk goed om je heen en bouw vanaf het prille begin van je artiestencarrière aan een eigen team van specialisten waarmee je op allerlei disciplines verzekerd bent van goede hulp. Voordeel van dat je nog niet bekend bent is dat je deze mensen persoonlijk kent en dus in principe ook kunt vertrouwen. Ouders, broers, zussen, andere familieleden, buren, vrienden, kennissen, vrienden van vrienden, zorg voor een netwerk van handige mensen om je heen. Er zit voor de eerste stappen altijd wel een boekhouder, accountant, fiscalist, jurist, ICT-er en chauffeur tussen. Naarmate je artiestencarrière een vlucht neemt, zal dit team van specialisten uitgebreid kunnen worden met bijvoorbeeld boekers, managers, agenten en in entertainment gespecialiseerde PR-mensen, advocaten, accountants, fiscalisten en verzekeringsadviseurs. Alles met het doel om jouw ‘artiestenonderneming’ optimaal te laten functioneren. Een goed netwerk groeit vaak op natuurlijke wijze mee met een artiestencarrière.
Het advies van de Amerikaanse music lawyer Donald Passman zoals beschreven in het eerste hoofdstuk van zijn handboek ‘All You Need to Know About the Music Business‘ is voor beginnende DJ’s/producers goud waard: verzamel een goed team om je heen!
more insights
ADE: The People Behind The Scenes
Honored to be involved in ADE’s campaign this year. The portrait of Bjorn Schipper is a part of the ADE ’22 photoshoot by Krijn van Noordwijk. The series portrays the people that keep our scene alive and push our industry forward, and represent the entire range of electronic music.
19 October 2022
ReadInvesteringen zolderkamerproducers verdienen óók bescherming
In Muziekwereld 2017-4 schreef ik over de uitspraak van de rechtbank in eerste aanleg in de langslepende kwestie van *deejay*, producer en artiest Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. In het hoger beroep heeft het Gerechtshof eind 2019 een voor de Nederlandse muziekindustrie belangrijke uitspraak gedaan. In deze bijdrage voor *Muziekwereld* ga ik vooral in op de overwegingen van het Hof over het naburige recht van fonogrammenproducenten in relatie tot zogeheten ‘zolderkamerproducers’: artiesten/producers die hun tracks vooral ‘thuis’ in een eigen studio en/of met eigen instrumenten, apparatuur en/of software maken. Uit de uitspraak van het Hof blijkt verder dat het op 1 juli 2015 ingevoerde auteurscontractenrecht onder bepaalde omstandigheden reflexwerking kan hebben en tevens van toepassing kan zijn op overeenkomsten die strikt genomen géén exploitatieovereenkomst zijn.
09 June 2022
ReadNabuurrechtelijke erkenning voor zolderkamer producers
Op 17 december 2021 deed de Hoge Raad uitspraak in de langslepende zaak van DJ, artiest en muziekproducer Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. De uitvoerig gemotiveerde beslissingen van de rechtbank uit 2017 en het hof uit 2019 houden de Nederlandse muzieksector nog steeds bezig. Daar komt nu het arrest van de Hoge Raad bij. Ons hoogste rechtscollege overweegt dat het hof – in navolging van de rechtbank – op terechte gronden geoordeeld heeft dat Martin Garrix nabuurrechtelijk als fonogrammenproducent van zijn muziekopnamen moet worden beschouwd. Niettemin vernietigt de Hoge Raad de uitspraak van het hof vanwege onjuiste toepassing van het auteurscontractenrecht bij de beoordeling van de royaltybepalingen en eenzijdige verlengingsbedingen in de management- en productieovereenkomsten tussen partijen en het niet in behandeling nemen van Garrix’ (subsidiaire) vordering gebaseerd op de algemene redelijkheid en billijkheid.
01 January 2022
ReadDe zoete wraak van La Swift
In deze bijdrage voor Muziekwereld sta ik stil bij de inhoud van titelexclusiviteit in de vorm van heropnameclausules in artiesten- en platencontracten. De aan- leiding is een rel van heb ik jou daar tussen wereldster Taylor Swift (‘La Swift’) en haar voormalige manager en platenbaas. Deze rel kreeg in het afgelopen jaar veel aandacht in de media1 en laat stiekem zien dat (ook) de inhoud van een artiesten- of platencontract de carrière van een artiest kan maken of breken.
01 October 2021
Read