ellipse

Advocaat van de Nacht: ‘Me, myself and I’

Plusone avatar black

Advocaat van de Nacht: ‘Me, myself and I’

Tweemaandelijks schrijft Bjorn Schipper een column voor Clublife EDM Magazine waarin hij als ‘Advocaat van de nacht’ tips and tricks & do’s and don’ts geeft over alles wat te maken heeft met de dance-industrie. Check zijn vierde column hieronder of ga naar Clublife Magazine.

Me, Myself and I

We weten nu dat ‘muziekrechten’ uit auteursrechten en naburige rechten kunnen bestaan. Weten we nu alles? Nee. Aan een artiest kleven namelijk nog veel meer interessante rechten. Voor iedere artiest geldt namelijk dat hij of zij in potentie een brand is, een artiestenmerk. Van huis uit zal de ene artiest daar meer feeling mee hebben dan de ander, maar een goed op de artiest afgestemd management en dito PR strategie kunnen in principe iedere artiest de juiste kant op masseren zonder dat het geforceerd overkomt.

Afgelopen week was ik op South By Southwest (SXSW) in Austin, Texas. SXSW is een van de belangrijkste muziekconferenties- en festivals ter wereld. Ook daar bleek weer dat naast muzikale inhoud image everything is. De manier waarop je jezelf als artiest neerzet is – naast dat je muziek credible moet zijn – een zeer belangrijk middel om op te vallen. Zeker als er om je heen honderden acts om de aandacht van de vele muziekprofessionals (o.a. A&R’s, boekers, promotors en journalisten) schreeuwen. Of je nu rocker, DJ of beatmaker bent, waaraan ben jij te herkennen?

Waar moet je dan aan denken? Neem om te beginnen je artiestennaam, logo en look and feel. Visuele presentatie is (ook) key. Naam en logo zijn ook bepalend voor de billing op de flyers en in andere promotionele uitingen voor optredens. Social media accounts en in mindere mate websites zijn vandaag de dag de belangrijkste visitekaartjes voor artiesten. Duizenden volgers zien realtime hoe jij jezelf presenteert. Met humor en gevoel voor actualiteit en tijdgeest. Het image van een artiest kan verder bepaald worden door uiterlijk en styling en de omgang met media en achterban. Het zijn letterlijk communicerende vaten. Volledig in samenhang met de muziek natuurlijk.

Juridisch gaat het dan om handelsnaam- en merkrechten op de artiestennaam, portret- en imagerechten op het artiestenportret, eventuele auteurs-, merk- en modelrechten op logo’s, design en look and feel en gebruiksrechten op social media accounts en domeinnamen. Denk ook aan personarechten op de stem en andere typische persoonskenmerken en biografische bijzonderheden van een artiest. Centraal staan de persoon van de artiest en de middelen waarmee hij of zij zich naast muziek onderscheidt van anderen. Me, Myself and I. Voor merk- en modelrechten geldt dat tijdige registratie een must is om te voorkomen dat een ander er mee vandoor gaat.

Waarom zijn deze rechten zo belangrijk? Niet alleen ter promotie en verkoop van muziek en optredens. Deals op het gebied van sponsoring, merchandise en endorsements kunnen zeer lucratief zijn en helpen een artiest daarnaast om zijn of haar image op of verder uit te bouwen. De hiervoor genoemde rechten zijn dan de gouden eieren die in onderhandelingen op tafel komen te liggen.

Iemand die laat zien hoe het moet is Pharrell Williams. Zijn samenwerking met Bionic Yarn en G-Star is een schoolvoorbeeld van branding waarbij merkbeleving en maatschappelijke betrokkenheid samensmelten. De verkoop van toffe jeans gemaakt van gerecycled plastic uit de oceaan zal de verkoop van zijn muziek alleen maar verder opdrijven. Altijd handig in een tijd waarin je muzikaal onder vuur bent komen te liggen van de erven van Marvin Gaye.

more insights

Een mooie overwinning voor het nachtleven bij onze oosterburen in Berlijn!

Afgelopen week draaide de Berlijnse bestuursrechter de beperking van de openingstijden van een restaurant gelegen in Prenzlauer-Berg, een bekende uitgaansbuurt in Berlijn, door de gemeente terug. De rechtbank was hierbij van oordeel dat de gemeente te weinig acht had geslagen op de meerwaarde van de organische ontwikkeling van een cultureel belangrijke uitgangsbuurt in de stad, en dat een dergelijke uitgaansbuurt speciale bescherming verdient. Hoe zien wij dat terug in Nederland? Een casus zoals deze in Berlijn is voor ons als advocaten en voorvechters voor festivals en nachtcultuur in Amsterdam en de rest van Nederland niet onbekend. als tegen verleende evenementenvergunningen bezwaar wordt gemaakt gaat het bijna altijd om bezwaren van één of enkele omwonende(n), die ondanks maatwerk en tegemoetkomingen door organisatoren vaak jaren achtereen blijven volharden in juridische procedures. De weigering van de gemeente Amsterdam om een vergunning te verlenen voor het iconische Pride event op het Amstelveld vorig jaar vanwege “excessieve overlast” die enkele omwonenden zouden ervaren staat hierbij nog vers in ons geheugen. Juist ook omdat het evenement naast enkele klagers een groot draagvlak heeft onder alle direct omwonenden van het Amstelveld. Ondertussen dreigt het uitgaansleven ook aan de voorkant steeds meer aan banden te worden gelegd, bijvoorbeeld door voorgenomen wijzigingen in het Evenementenbeleid Amsterdam. Een van de voorgenomen wijzigingen ziet op het vervroegen van de eindtijd voor evenementen op zondag: van 23.00 naar 22.00 uur. Onterecht en ongefundeerd als je het ons vraagt. Wij zijn van mening dat de gemeente bij haar keuzes niet steeds opnieuw de kaasschaaf zou moeten hanteren. De uitspraak van de Duitse rechter laat zien dat aan het uitgaansleven en de nachtcultuur ook een zwaar en speciaal belang mag worden toegekend, waar het belang van een enkele klager onder omstandigheden voor moet wijken. Dat is wat ons betreft in Nederland niet anders. Overheden mogen gaan staan voor het rijke nachtleven en festivallandschap dat ons land kenmerkt. Wij vinden dat in Nederland vaak te weinig acht wordt geslagen op de culturele en artistieke meerwaarde van het nachtleven en de festivals, zeker ook waar het grote steden betreft. Het gaat vaak om organische ontwikkelingen, zoals uitgaansbuurten en festivallocaties die soms al decennia gaande zijn en tot culturele ecosystemen zijn uitgegroeid waarin talentopwikkeling op en achter het podium plaats kan vinden. Wij strijden dan ook voor bescherming van de nacht- en festivalcultuur en het doet ons goed om te zien dat wij hierin niet de enige zijn.

11 August 2025

Read
View all