
Advocaat van de Nacht: ‘Me, myself and I’
Tweemaandelijks schrijft Bjorn Schipper een column voor Clublife EDM Magazine waarin hij als ‘Advocaat van de nacht’ tips and tricks & do’s and don’ts geeft over alles wat te maken heeft met de dance-industrie. Check zijn vierde column hieronder of ga naar Clublife Magazine.
Me, Myself and I
We weten nu dat ‘muziekrechten’ uit auteursrechten en naburige rechten kunnen bestaan. Weten we nu alles? Nee. Aan een artiest kleven namelijk nog veel meer interessante rechten. Voor iedere artiest geldt namelijk dat hij of zij in potentie een brand is, een artiestenmerk. Van huis uit zal de ene artiest daar meer feeling mee hebben dan de ander, maar een goed op de artiest afgestemd management en dito PR strategie kunnen in principe iedere artiest de juiste kant op masseren zonder dat het geforceerd overkomt.
Afgelopen week was ik op South By Southwest (SXSW) in Austin, Texas. SXSW is een van de belangrijkste muziekconferenties- en festivals ter wereld. Ook daar bleek weer dat naast muzikale inhoud image everything is. De manier waarop je jezelf als artiest neerzet is – naast dat je muziek credible moet zijn – een zeer belangrijk middel om op te vallen. Zeker als er om je heen honderden acts om de aandacht van de vele muziekprofessionals (o.a. A&R’s, boekers, promotors en journalisten) schreeuwen. Of je nu rocker, DJ of beatmaker bent, waaraan ben jij te herkennen?
Waar moet je dan aan denken? Neem om te beginnen je artiestennaam, logo en look and feel. Visuele presentatie is (ook) key. Naam en logo zijn ook bepalend voor de billing op de flyers en in andere promotionele uitingen voor optredens. Social media accounts en in mindere mate websites zijn vandaag de dag de belangrijkste visitekaartjes voor artiesten. Duizenden volgers zien realtime hoe jij jezelf presenteert. Met humor en gevoel voor actualiteit en tijdgeest. Het image van een artiest kan verder bepaald worden door uiterlijk en styling en de omgang met media en achterban. Het zijn letterlijk communicerende vaten. Volledig in samenhang met de muziek natuurlijk.
Juridisch gaat het dan om handelsnaam- en merkrechten op de artiestennaam, portret- en imagerechten op het artiestenportret, eventuele auteurs-, merk- en modelrechten op logo’s, design en look and feel en gebruiksrechten op social media accounts en domeinnamen. Denk ook aan personarechten op de stem en andere typische persoonskenmerken en biografische bijzonderheden van een artiest. Centraal staan de persoon van de artiest en de middelen waarmee hij of zij zich naast muziek onderscheidt van anderen. Me, Myself and I. Voor merk- en modelrechten geldt dat tijdige registratie een must is om te voorkomen dat een ander er mee vandoor gaat.
Waarom zijn deze rechten zo belangrijk? Niet alleen ter promotie en verkoop van muziek en optredens. Deals op het gebied van sponsoring, merchandise en endorsements kunnen zeer lucratief zijn en helpen een artiest daarnaast om zijn of haar image op of verder uit te bouwen. De hiervoor genoemde rechten zijn dan de gouden eieren die in onderhandelingen op tafel komen te liggen.
Iemand die laat zien hoe het moet is Pharrell Williams. Zijn samenwerking met Bionic Yarn en G-Star is een schoolvoorbeeld van branding waarbij merkbeleving en maatschappelijke betrokkenheid samensmelten. De verkoop van toffe jeans gemaakt van gerecycled plastic uit de oceaan zal de verkoop van zijn muziek alleen maar verder opdrijven. Altijd handig in een tijd waarin je muzikaal onder vuur bent komen te liggen van de erven van Marvin Gaye.
more insights
ADE: The People Behind The Scenes
Honored to be involved in ADE’s campaign this year. The portrait of Bjorn Schipper is a part of the ADE ’22 photoshoot by Krijn van Noordwijk. The series portrays the people that keep our scene alive and push our industry forward, and represent the entire range of electronic music.
19 October 2022
ReadInvesteringen zolderkamerproducers verdienen óók bescherming
In Muziekwereld 2017-4 schreef ik over de uitspraak van de rechtbank in eerste aanleg in de langslepende kwestie van *deejay*, producer en artiest Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. In het hoger beroep heeft het Gerechtshof eind 2019 een voor de Nederlandse muziekindustrie belangrijke uitspraak gedaan. In deze bijdrage voor *Muziekwereld* ga ik vooral in op de overwegingen van het Hof over het naburige recht van fonogrammenproducenten in relatie tot zogeheten ‘zolderkamerproducers’: artiesten/producers die hun tracks vooral ‘thuis’ in een eigen studio en/of met eigen instrumenten, apparatuur en/of software maken. Uit de uitspraak van het Hof blijkt verder dat het op 1 juli 2015 ingevoerde auteurscontractenrecht onder bepaalde omstandigheden reflexwerking kan hebben en tevens van toepassing kan zijn op overeenkomsten die strikt genomen géén exploitatieovereenkomst zijn.
09 June 2022
ReadNabuurrechtelijke erkenning voor zolderkamer producers
Op 17 december 2021 deed de Hoge Raad uitspraak in de langslepende zaak van DJ, artiest en muziekproducer Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. De uitvoerig gemotiveerde beslissingen van de rechtbank uit 2017 en het hof uit 2019 houden de Nederlandse muzieksector nog steeds bezig. Daar komt nu het arrest van de Hoge Raad bij. Ons hoogste rechtscollege overweegt dat het hof – in navolging van de rechtbank – op terechte gronden geoordeeld heeft dat Martin Garrix nabuurrechtelijk als fonogrammenproducent van zijn muziekopnamen moet worden beschouwd. Niettemin vernietigt de Hoge Raad de uitspraak van het hof vanwege onjuiste toepassing van het auteurscontractenrecht bij de beoordeling van de royaltybepalingen en eenzijdige verlengingsbedingen in de management- en productieovereenkomsten tussen partijen en het niet in behandeling nemen van Garrix’ (subsidiaire) vordering gebaseerd op de algemene redelijkheid en billijkheid.
01 January 2022
ReadDe zoete wraak van La Swift
In deze bijdrage voor Muziekwereld sta ik stil bij de inhoud van titelexclusiviteit in de vorm van heropnameclausules in artiesten- en platencontracten. De aan- leiding is een rel van heb ik jou daar tussen wereldster Taylor Swift (‘La Swift’) en haar voormalige manager en platenbaas. Deze rel kreeg in het afgelopen jaar veel aandacht in de media1 en laat stiekem zien dat (ook) de inhoud van een artiesten- of platencontract de carrière van een artiest kan maken of breken.
01 October 2021
Read