ellipse

Advocaat van de Nacht: ‘Naamrechten’

Plusone avatar black

Advocaat van de Nacht: ‘Naamrechten’

Tweemaandelijks schrijft Bjorn Schipper een column voor Clublife EDM Magazine waarin hij als ‘Advocaat van de nacht’ tips and tricks & do’s and don’ts geeft over alles wat te maken heeft met de dance-industrie. Check zijn negende column hieronder of ga naar Clublife Magazine.

You name it!

Wanneer ben je een goede DJ? Die vraag beantwoorden is zoiets als het proeven van een gerecht om vervolgens je smaakoordeel geven. Smaken verschillen en wat de een echt helemaal te gek vindt, is voor de ander (te) cheesy. Zo zijn er mensen die een DJ pas credible vinden als hij of zij eigen tracks maakt. Weer andere mensen – en daar ben ik er een van – vinden dat DJ’s draaikunstenaars zijn als zij op eigen wijze dansvloeren in vervoering kunnen brengen. Vooral met muziek en wat minder met taarten.

Opvallen met muziek en draaikunst dus. Net als al die andere duizenden DJ’s en producers wereldwijd. Hoe val je op in die jungle? Met een catchy artiestennaam die voor jou persoonlijk de spijker op zijn kop slaat. Met de keuze voor een rake artiestennaam kan je jezelf op de kaart zetten en zou je wel eens aan het begin van iets moois kunnen staan.

Artiestennamen kunnen onder andere persoonlijk zijn of overkomen (zoals Joris Voorn, Oliver Heldens), de fantasie prikkelen (Skrillex, Ben UFO, The Black Madonna), een pakkende twist kennen (De Sluwe Vos, De Man Zonder Schaduw) of zelfspot in zich hebben (GirlsLoveDJs, 2manydjs). Een goede artiestennaam blijft hangen, zoals een opvallende hook in een track onze emotie via ons gehoor zal vangen. Een treffende naam laat je ster stralen op de flyer, los van de billing. Vandaar dat de keuze voor een passende artiestennaam een eerste, belangrijke stap is. Maak je daarnaast ook nog eens goede muziek of ben je een turntablist, en je naam zal letterlijk rondgaan in de jungle die muziekwereld heet.

Of je een goede keuze voor een artiestennaam maakt, hangt ook samen met juridisch gedoe. Of liever gezegd: het voorkomen daarvan. Kies je namelijk een naam die al door een andere artiest wordt gebruikt, loop je het risico dat die andere artiest jou – terecht of niet – aanspreekt vanwege inbreuk op zijn ‘naamrechten’. In dat geval zou zo’n concullega zich mogelijk kunnen beroepen op een merkrecht als hij of zij zijn artiestennaam als merk heeft vastgelegd. En neemt die artiest ook echt onder zijn of haar artiestennaam deel aan het handelsverkeer, zou eventueel ook nog een beroep kunnen worden gedaan op een handelsnaamrecht. De artiest zou dan als ‘onderneming’ gezien moeten kunnen worden. Is sprake van realistisch verwarringsgevaar, zou je best wel eens een probleem kunnen hebben. Je artiestennaam moeten veranderen net nu je zo lekker bezig bent is op zijn zachtst gezegd niet echt een ideale start van een artiestencarrière. Het zorgt voor spanning en negatieve energie op een moment waarop je juist zou moeten scoren. Kortom: doe altijd eerst even een zorgvuldige naamcheck door op het internet, bij de Kamer van Koophandel en in het merkenregister na te gaan of er andere artiesten of bijvoorbeeld labels zijn die al een (haast) identieke naam gebruiken.

Juridisch gedoe kan hem ook zitten in het zelf (te) laat (laten) vastleggen van de verschillende accounts waarin jouw kakelverse artiestennaam voorkomt. Niet echt professioneel als jij artiestennnaam02.nl moet gaan gebruiken voor je website en de daaraan gekoppelde social media accounts. Het zou wat zijn als Martin Garrix op Twitter @MartinGarrix04 zou moeten gebruiken omdat hij destijds te laat was met het claimen van deze account. Was het niet Typhoon die onlangs zijn ‘debuut’ op Twitter maakte omdat iemand uit het Verre Oosten dan eindelijk zijn echte artiestenaccount vrijgaf? Let op dat voor domeinnamen en social media accounts in principe first come, first serve geldt. Is een account vrij, kan je het in principe registreren. Dat geldt voor jou maar ook voor de kaper. Wees er dus als de kippen bij nadat je een keuze voor een artiestennaam hebt gemaakt.

Ga je nog een stap verder, registreer dan je artiestennaam als merk. Afhankelijk van de naam zou het om een woordmerk en/of beeldmerk (logo) kunnen gaan. Een merk is een sterk recht waarmee je aan de ene kant grabbers kan bestrijden die bijvoorbeeld domeinnamen en social media accounts met jouw artiestennaam hebben gekaapt. Aan de andere kant kun je jezelf met een goede artiestennaam als brand, artiestenmerk in de markt zetten. Bijvoorbeeld door je naam aan een product of dienst te verbinden (endorsement, sponsoring) of door merchandise met jouw naam en logo erop te verkopen. Een merk beschermt dan optimaal jouw belangen en vormt een goede basis om aan anderen licenties te verlenen tot gebruik van jouw artiestennaam. Het mes van het merk snijdt dus aan twee kanten. Merkregistraties gelden voor 10 jaar (en kunnen daarna onbeperkt verlengd worden met steeds 10 jaar), zijn gekoppeld aan specifieke producten (zoals parfum) of diensten (zoals optredens verzorgen) en kunnen betrekking hebben op verschillende territoria zoals de Benelux, de Europese Unie of landen als bijvoorbeeld de VS of Japan.

Vergeet ook niet je artiestennaam als handelsnaam op te nemen, mocht je jezelf als artiest gaan inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Zou David Guetta blij zijn met David Ghetto?

more insights

Een mooie overwinning voor het nachtleven bij onze oosterburen in Berlijn!

Afgelopen week draaide de Berlijnse bestuursrechter de beperking van de openingstijden van een restaurant gelegen in Prenzlauer-Berg, een bekende uitgaansbuurt in Berlijn, door de gemeente terug. De rechtbank was hierbij van oordeel dat de gemeente te weinig acht had geslagen op de meerwaarde van de organische ontwikkeling van een cultureel belangrijke uitgangsbuurt in de stad, en dat een dergelijke uitgaansbuurt speciale bescherming verdient. Hoe zien wij dat terug in Nederland? Een casus zoals deze in Berlijn is voor ons als advocaten en voorvechters voor festivals en nachtcultuur in Amsterdam en de rest van Nederland niet onbekend. als tegen verleende evenementenvergunningen bezwaar wordt gemaakt gaat het bijna altijd om bezwaren van één of enkele omwonende(n), die ondanks maatwerk en tegemoetkomingen door organisatoren vaak jaren achtereen blijven volharden in juridische procedures. De weigering van de gemeente Amsterdam om een vergunning te verlenen voor het iconische Pride event op het Amstelveld vorig jaar vanwege “excessieve overlast” die enkele omwonenden zouden ervaren staat hierbij nog vers in ons geheugen. Juist ook omdat het evenement naast enkele klagers een groot draagvlak heeft onder alle direct omwonenden van het Amstelveld. Ondertussen dreigt het uitgaansleven ook aan de voorkant steeds meer aan banden te worden gelegd, bijvoorbeeld door voorgenomen wijzigingen in het Evenementenbeleid Amsterdam. Een van de voorgenomen wijzigingen ziet op het vervroegen van de eindtijd voor evenementen op zondag: van 23.00 naar 22.00 uur. Onterecht en ongefundeerd als je het ons vraagt. Wij zijn van mening dat de gemeente bij haar keuzes niet steeds opnieuw de kaasschaaf zou moeten hanteren. De uitspraak van de Duitse rechter laat zien dat aan het uitgaansleven en de nachtcultuur ook een zwaar en speciaal belang mag worden toegekend, waar het belang van een enkele klager onder omstandigheden voor moet wijken. Dat is wat ons betreft in Nederland niet anders. Overheden mogen gaan staan voor het rijke nachtleven en festivallandschap dat ons land kenmerkt. Wij vinden dat in Nederland vaak te weinig acht wordt geslagen op de culturele en artistieke meerwaarde van het nachtleven en de festivals, zeker ook waar het grote steden betreft. Het gaat vaak om organische ontwikkelingen, zoals uitgaansbuurten en festivallocaties die soms al decennia gaande zijn en tot culturele ecosystemen zijn uitgegroeid waarin talentopwikkeling op en achter het podium plaats kan vinden. Wij strijden dan ook voor bescherming van de nacht- en festivalcultuur en het doet ons goed om te zien dat wij hierin niet de enige zijn.

11 August 2025

Read
View all