
Beats me! Adwords: zoek je Geer, krijg je Goor
Wel eens van Google AdWords gehoord? Dit zijn de bij zoekmachine Google te “kopen” trefwoorden om bij zoekopdrachten de eigen vindbaarheid op het internet te vergroten. Met name om de eigen producten of diensten onder de aandacht te brengen bij degene die op het betreffende trefwoord zoekt. Een AdWord geeft een kleine advertentieruimte boven of rechts naast de normale zoekresultaten van Google als gezocht wordt op dat ene woord. Dit worden gesponsorde koppelingen genoemd. Klik je op zo’n advertentie, kom je vaak uit bij de website van de adverteerder die het AdWord “gekocht” heeft. Zoek je op de bandnaam van bijvoorbeeld Destine, zijn bij zoekmachine Google in de rechterkolom advertenties te zien van vakantieveilingen.nl (waarop reizen worden aangeboden naar Geuzenpop waar o.a. Destine optreedt), budgettickets.nl (via welke site kaarten voor Destine te koop zijn) en Apple iTunes (waar tracks van Destine te koop zijn). Doordat deze adverteerders bij Google het AdWord “destine” hebben aangeschaft, kunnen zowel Google, de adverteerders als de band Destine meer opbrengsten genereren. Iedereen blij zou je zeggen. Gevaar is misbruik van AdWords. Wat nu als via AdWords advertenties zwarte kaarten worden aangeboden die later door de evenementenorganisator ongeldig worden gemaakt? Wat nu als het valse kaarten betreft? Wat nu als muzikale concullega’s van Destine willen meeprofiteren van het succes en de populariteit van Destine en zich via AdWords in de slipstream van Destine profileren als een beter en goedkoper alternatief? AdWords voelen dan al een stuk minder fijn aan.
Er is inmiddels ook al uitgebreid juridisch gesteggeld over het gebruik van AdWords. Tot aan de hoogste rechter in Europa. Kort gezegd geldt voor de “koper” van AdWords dat het in het algemeen toegestaan is merken van anderen voor AdWord advertenties te gebruiken. De “koper” gaat echter over de schreef als door het gebruik van AdWords het de gemiddelde internetgebruiker moeilijk of niet duidelijk wordt gemaakt om te kunnen zien of de AdWords advertenties en de daarin aangeboden producten of diensten origineel zijn dan wel afkomstig zijn van de adverteerder. Daarnaast zit de adverteerder ook snel fout indien het om namaak producten en valse/zwarte kaarten gaat.
Goor mag aldus in principe het trefwoord “geer” als AdWord “kopen” om bijvoorbeeld in een advertentie kaartjes voor een gezamenlijk optreden met de Toppers aan te bieden. Zoek je dan als internetgebruiker op Geer, krijg je (ook) Goor. Het wordt anders als Goor door het gebruik van het AdWord “geer” aandacht vraagt voor zijn website waarop alleen maar eigen tracks worden aangeboden, zij het (mede) onder de noemer van Geer waardoor het lijkt alsof het om tracks van Goor & Geer gaat. Goor begeeft zich juridisch dan op glad ijs. Zoek je Geer, krijg je Goor!
Bjorn Schipper ([email protected]) Maurits Meijboom ([email protected])
more insights
ADE: The People Behind The Scenes
Honored to be involved in ADE’s campaign this year. The portrait of Bjorn Schipper is a part of the ADE ’22 photoshoot by Krijn van Noordwijk. The series portrays the people that keep our scene alive and push our industry forward, and represent the entire range of electronic music.
19 October 2022
ReadInvesteringen zolderkamerproducers verdienen óók bescherming
In Muziekwereld 2017-4 schreef ik over de uitspraak van de rechtbank in eerste aanleg in de langslepende kwestie van *deejay*, producer en artiest Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. In het hoger beroep heeft het Gerechtshof eind 2019 een voor de Nederlandse muziekindustrie belangrijke uitspraak gedaan. In deze bijdrage voor *Muziekwereld* ga ik vooral in op de overwegingen van het Hof over het naburige recht van fonogrammenproducenten in relatie tot zogeheten ‘zolderkamerproducers’: artiesten/producers die hun tracks vooral ‘thuis’ in een eigen studio en/of met eigen instrumenten, apparatuur en/of software maken. Uit de uitspraak van het Hof blijkt verder dat het op 1 juli 2015 ingevoerde auteurscontractenrecht onder bepaalde omstandigheden reflexwerking kan hebben en tevens van toepassing kan zijn op overeenkomsten die strikt genomen géén exploitatieovereenkomst zijn.
09 June 2022
ReadNabuurrechtelijke erkenning voor zolderkamer producers
Op 17 december 2021 deed de Hoge Raad uitspraak in de langslepende zaak van DJ, artiest en muziekproducer Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. De uitvoerig gemotiveerde beslissingen van de rechtbank uit 2017 en het hof uit 2019 houden de Nederlandse muzieksector nog steeds bezig. Daar komt nu het arrest van de Hoge Raad bij. Ons hoogste rechtscollege overweegt dat het hof – in navolging van de rechtbank – op terechte gronden geoordeeld heeft dat Martin Garrix nabuurrechtelijk als fonogrammenproducent van zijn muziekopnamen moet worden beschouwd. Niettemin vernietigt de Hoge Raad de uitspraak van het hof vanwege onjuiste toepassing van het auteurscontractenrecht bij de beoordeling van de royaltybepalingen en eenzijdige verlengingsbedingen in de management- en productieovereenkomsten tussen partijen en het niet in behandeling nemen van Garrix’ (subsidiaire) vordering gebaseerd op de algemene redelijkheid en billijkheid.
01 January 2022
ReadDe zoete wraak van La Swift
In deze bijdrage voor Muziekwereld sta ik stil bij de inhoud van titelexclusiviteit in de vorm van heropnameclausules in artiesten- en platencontracten. De aan- leiding is een rel van heb ik jou daar tussen wereldster Taylor Swift (‘La Swift’) en haar voormalige manager en platenbaas. Deze rel kreeg in het afgelopen jaar veel aandacht in de media1 en laat stiekem zien dat (ook) de inhoud van een artiesten- of platencontract de carrière van een artiest kan maken of breken.
01 October 2021
Read