
Beats me! – De slagroom op de taart (3)
In de vorige twee edities van Beats Me! zijn wij ingegaan op de collectieve inkomsten die gegenereerd kunnen worden met muziek en “muziekrechten”. Organisaties als Buma, Stemra, SENA en Stichting Thuiskopie zorgen ervoor dat de slagroom aardig opgeklopt raakt. De laatste flinke toef slagroom die onze aandacht krijgt bestaat uit zeg maar de “vrije” vergoedingen voor muziekgebruik.
Denk hierbij aan inkomsten die voortvloeien uit licentiedeals met producenten van films, televisieprogramma’s, musicals, commercials en games voor het gebruik van muziek. Het gaat hierbij om samenvoeging van muziek en beeld (synchronisaties). Ook de inkomsten in verband met het gebruik van muzieksamples in bijvoorbeeld remixen vallen onder de “vrije” vergoedingen.
Het mechanisme van vraag en aanbod, de status van een artiest en zijn of haar muziek, de gewenste omvang van de exploitatie én het doel waarvoor de muziek gebruikt wordt zijn belangrijke factoren die de hoogte van deze “vrije” vergoedingen bepalen. Het verkrijgen van toestemming van de rechthebbenden en het betalen van deze licentievergoedingen wordt ook wel clearing genoemd.
De afgelopen edities van Beats Me! kunnen als basis dienen voor de toekomst. Muziek en “muziekrechten” zouden naar onze mening tot het standaard repertoire van iedere muziekauteur of artiest moeten behoren. Zet daarbij steeds de denkbeeldige muziektaart als ezelsbruggetje in om in een specifieke situatie je positie te bepalen.
Vandaag de dag wordt het geld niet alleen meer met muziek en “muziekrechten” verdiend. Alles lijkt meer en meer te draaien om inkomsten uit “muziek plus”, dat wil zeggen: live optredens en boekingen, merchandise, sponsoring en endorsement. Het als merk in de markt zetten van een artiest is een steeds belangrijker ingrediënt van de moderne muziektaart aan het worden. Muziekcontracten worden steeds breder. Daarover méér in volgende edities van Beats Me!
Marie José Spit ([email protected]) Bjorn Schipper ([email protected])
more insights
ADE: The people behind the scenes
Honored to be involved in ADE’s campaign this year. The portrait of Bjorn Schipper is a part of the ADE ’22 photoshoot by Krijn van Noordwijk. The series portrays the people that keep our scene alive and push our industry forward, and represent the entire range of electronic music.
19 October 2022
ReadInvesteringen zolderkamerproducers verdienen óók bescherming
In Muziekwereld 2017-4 schreef ik over de uitspraak van de rechtbank in eerste aanleg in de langslepende kwestie van *deejay*, producer en artiest Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. In het hoger beroep heeft het Gerechtshof eind 2019 een voor de Nederlandse muziekindustrie belangrijke uitspraak gedaan. In deze bijdrage voor *Muziekwereld* ga ik vooral in op de overwegingen van het Hof over het naburige recht van fonogrammenproducenten in relatie tot zogeheten ‘zolderkamerproducers’: artiesten/producers die hun tracks vooral ‘thuis’ in een eigen studio en/of met eigen instrumenten, apparatuur en/of software maken. Uit de uitspraak van het Hof blijkt verder dat het op 1 juli 2015 ingevoerde auteurscontractenrecht onder bepaalde omstandigheden reflexwerking kan hebben en tevens van toepassing kan zijn op overeenkomsten die strikt genomen géén exploitatieovereenkomst zijn.
09 June 2022
ReadNabuurrechtelijke erkenning voor zolderkamer producers
Op 17 december 2021 deed de Hoge Raad uitspraak in de langslepende zaak van DJ, artiest en muziekproducer Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. De uitvoerig gemotiveerde beslissingen van de rechtbank uit 2017 en het hof uit 2019 houden de Nederlandse muzieksector nog steeds bezig. Daar komt nu het arrest van de Hoge Raad bij. Ons hoogste rechtscollege overweegt dat het hof – in navolging van de rechtbank – op terechte gronden geoordeeld heeft dat Martin Garrix nabuurrechtelijk als fonogrammenproducent van zijn muziekopnamen moet worden beschouwd. Niettemin vernietigt de Hoge Raad de uitspraak van het hof vanwege onjuiste toepassing van het auteurscontractenrecht bij de beoordeling van de royaltybepalingen en eenzijdige verlengingsbedingen in de management- en productieovereenkomsten tussen partijen en het niet in behandeling nemen van Garrix’ (subsidiaire) vordering gebaseerd op de algemene redelijkheid en billijkheid.
01 January 2022
ReadDe zoete wraak van La Swift
In deze bijdrage voor Muziekwereld sta ik stil bij de inhoud van titelexclusiviteit in de vorm van heropnameclausules in artiesten- en platencontracten. De aan- leiding is een rel van heb ik jou daar tussen wereldster Taylor Swift (‘La Swift’) en haar voormalige manager en platenbaas. Deze rel kreeg in het afgelopen jaar veel aandacht in de media1 en laat stiekem zien dat (ook) de inhoud van een artiesten- of platencontract de carrière van een artiest kan maken of breken.
01 October 2021
Read