
Beats me! Domeinkaping
Een (eigen) domeinnaam is voor succesvolle artiesten een must. Zonder (eigen) digitaal adres geen thuis op het internet. Dit geldt natuurlijk ook voor beginnende artiesten.
Hoewel de opkomst van internet en daarmee de grote golf van rechtszaken over het kapen van domeinnamen inmiddels achter ons ligt, komen wij van tijd tot tijd nog steeds zaken tegen waarbij iemand een domeinnaam heeft geregistreerd met daarin als woordbestanddeel de naam van een artiest, topsporter of andere bekende Nederlander. Zonder toestemming en vaak tot ongenoegen van deze persoonlijkheden.
Voor de registratie van domeinnamen geldt nog steeds het principe van “wie het eerst komt, het eerst maalt”. Snel een domeinnaam registreren zou dus kunnen lonen, zeker bij de introductie van nieuwe extensies (.nl, .info etc.) voor domeinnamen. Uitzondering op deze hoofdregel is dat de registratie van een domeinnaam geen inbreuk mag maken op oudere rechten op een handelsnaam of merk. En aangezien artiesten, topsporters en BN’ers hun naam vaak als merk hebben laten registreren, branden snelle domeinnaamjongens daar al hun vingers. Het enkele geregistreerd houden van een domeinnaam – zonder actieve website – kan dan al een ongeoorloofde merkinbreuk opleveren. Helemaal als domeinnamen als handelswaar te koop worden aangeboden. Dit geldt ook voor de registratie van domeinnamen met een typefoutje, zoals jansmith.nl of anoek.nl.
Er bestaan verschillende procedures om een domeinnaam terug te claimen. Dit kan bij de Rechtbank, waarbij ook het terugvorderen van alle gemaakte advocaat- en proceskosten een mogelijkheid is. Daarnaast bestaan er speciale en vaak goedkopere arbitrageprocedures. Een alternatieve en kostenbesparende oplossing kan het terugkopen van de domeinnaam zijn tegen een redelijk bedrag. Daarmee kan je goedkoper uit zijn dan in een procedure en koop je ook een eventueel procesrisico af. Let er dan wel op dat de domeinnaam vóór of bij betaling op jouw naam wordt gezet, zodat je de kwestie voor eens en altijd regelt.
Marie José Spit ([email protected]) Bjorn Schipper ([email protected])
more insights
ADE: The people behind the scenes
Honored to be involved in ADE’s campaign this year. The portrait of Bjorn Schipper is a part of the ADE ’22 photoshoot by Krijn van Noordwijk. The series portrays the people that keep our scene alive and push our industry forward, and represent the entire range of electronic music.
19 October 2022
ReadInvesteringen zolderkamerproducers verdienen óók bescherming
In Muziekwereld 2017-4 schreef ik over de uitspraak van de rechtbank in eerste aanleg in de langslepende kwestie van *deejay*, producer en artiest Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. In het hoger beroep heeft het Gerechtshof eind 2019 een voor de Nederlandse muziekindustrie belangrijke uitspraak gedaan. In deze bijdrage voor *Muziekwereld* ga ik vooral in op de overwegingen van het Hof over het naburige recht van fonogrammenproducenten in relatie tot zogeheten ‘zolderkamerproducers’: artiesten/producers die hun tracks vooral ‘thuis’ in een eigen studio en/of met eigen instrumenten, apparatuur en/of software maken. Uit de uitspraak van het Hof blijkt verder dat het op 1 juli 2015 ingevoerde auteurscontractenrecht onder bepaalde omstandigheden reflexwerking kan hebben en tevens van toepassing kan zijn op overeenkomsten die strikt genomen géén exploitatieovereenkomst zijn.
09 June 2022
ReadNabuurrechtelijke erkenning voor zolderkamer producers
Op 17 december 2021 deed de Hoge Raad uitspraak in de langslepende zaak van DJ, artiest en muziekproducer Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. De uitvoerig gemotiveerde beslissingen van de rechtbank uit 2017 en het hof uit 2019 houden de Nederlandse muzieksector nog steeds bezig. Daar komt nu het arrest van de Hoge Raad bij. Ons hoogste rechtscollege overweegt dat het hof – in navolging van de rechtbank – op terechte gronden geoordeeld heeft dat Martin Garrix nabuurrechtelijk als fonogrammenproducent van zijn muziekopnamen moet worden beschouwd. Niettemin vernietigt de Hoge Raad de uitspraak van het hof vanwege onjuiste toepassing van het auteurscontractenrecht bij de beoordeling van de royaltybepalingen en eenzijdige verlengingsbedingen in de management- en productieovereenkomsten tussen partijen en het niet in behandeling nemen van Garrix’ (subsidiaire) vordering gebaseerd op de algemene redelijkheid en billijkheid.
01 January 2022
ReadDe zoete wraak van La Swift
In deze bijdrage voor Muziekwereld sta ik stil bij de inhoud van titelexclusiviteit in de vorm van heropnameclausules in artiesten- en platencontracten. De aan- leiding is een rel van heb ik jou daar tussen wereldster Taylor Swift (‘La Swift’) en haar voormalige manager en platenbaas. Deze rel kreeg in het afgelopen jaar veel aandacht in de media1 en laat stiekem zien dat (ook) de inhoud van een artiesten- of platencontract de carrière van een artiest kan maken of breken.
01 October 2021
Read