
Beats me! Een JA voor het Europese artiestenmerk
De opkomst van Geert Wilders en zijn PVV – “nee tegen Europa” – staat gek genoeg haaks op de toenemende rol van Europa als het gaat om juridische aangelegenheden. Ook als het gaat om merkrechten. Waar we vroeger alleen een Benelux merkenrecht hadden, kan nu ook gekozen worden voor een Europese merkregistratie waarmee met één pennenstreek een exclusief merkrecht verkregen kan worden voor het gehele grondgebied van de Europese Unie.
En dat is vooral voor artiesten prettig. Muziek wordt vandaag de dag via internet en mobiele netwerken razendsnel over de landsgrenzen geëxploiteerd, waaronder binnen Europa, as simple as that. Afgezien van het collectieve rechtenbeheer, niks geen nationale eilandjes of een versnipperde Europese lappendeken meer, gewoon één grote digitale markt en een gigantisch potentieel internationaal bereik. Wat moet het fijn zijn om met één merkregistratie je artiesten- of bandnaam (of logo) als Europees merk te kunnen vastleggen.
Een merkregistratie gebaseerd op je artiesten- of bandnaam geeft een exclusief recht op het gebruik ervan. Vaak gerelateerd aan muziek, entertainment, merchandising, sponsoring, media etc. Je kan er licentiecontracten mee afsluiten (geld verdienen) en misbruik mee tegen gaan (schade beperken). Denk aan het aanpakken van domeinnaamkaping, illegale content en namaak merchandise waarbij je merknaam misbruikt wordt. En procederen kan gewoon lekker dicht bij huis, hier in Nederland, in Den Haag. Met één vonnis een Europees verbod.
Benut de meerwaarde van een Europees artiestenmerk. Zeker in tijden waarin aan de ene kant branding van artiesten (als geheel) steeds belangrijker aan het worden is en aan de andere kant het lang niet altijd safe is om in een gerechtelijke procedure alleen maar te vertrouwen op een op je artiestennaam gebaseerd handelsnaamrecht (zie onze vorige Beats Me!). Om nog maar te zwijgen over de recente forse prijsverlagingen die de verschillende internationale (merk)registratie instanties hebben doorgevoerd.
Zeg dus JA tegen het Europese artiestenmerk!
Marie José Spit ([email protected]) Bjorn Schipper ([email protected])
more insights
ADE: The People Behind The Scenes
Honored to be involved in ADE’s campaign this year. The portrait of Bjorn Schipper is a part of the ADE ’22 photoshoot by Krijn van Noordwijk. The series portrays the people that keep our scene alive and push our industry forward, and represent the entire range of electronic music.
19 October 2022
ReadInvesteringen zolderkamerproducers verdienen óók bescherming
In Muziekwereld 2017-4 schreef ik over de uitspraak van de rechtbank in eerste aanleg in de langslepende kwestie van *deejay*, producer en artiest Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. In het hoger beroep heeft het Gerechtshof eind 2019 een voor de Nederlandse muziekindustrie belangrijke uitspraak gedaan. In deze bijdrage voor *Muziekwereld* ga ik vooral in op de overwegingen van het Hof over het naburige recht van fonogrammenproducenten in relatie tot zogeheten ‘zolderkamerproducers’: artiesten/producers die hun tracks vooral ‘thuis’ in een eigen studio en/of met eigen instrumenten, apparatuur en/of software maken. Uit de uitspraak van het Hof blijkt verder dat het op 1 juli 2015 ingevoerde auteurscontractenrecht onder bepaalde omstandigheden reflexwerking kan hebben en tevens van toepassing kan zijn op overeenkomsten die strikt genomen géén exploitatieovereenkomst zijn.
09 June 2022
ReadNabuurrechtelijke erkenning voor zolderkamer producers
Op 17 december 2021 deed de Hoge Raad uitspraak in de langslepende zaak van DJ, artiest en muziekproducer Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. De uitvoerig gemotiveerde beslissingen van de rechtbank uit 2017 en het hof uit 2019 houden de Nederlandse muzieksector nog steeds bezig. Daar komt nu het arrest van de Hoge Raad bij. Ons hoogste rechtscollege overweegt dat het hof – in navolging van de rechtbank – op terechte gronden geoordeeld heeft dat Martin Garrix nabuurrechtelijk als fonogrammenproducent van zijn muziekopnamen moet worden beschouwd. Niettemin vernietigt de Hoge Raad de uitspraak van het hof vanwege onjuiste toepassing van het auteurscontractenrecht bij de beoordeling van de royaltybepalingen en eenzijdige verlengingsbedingen in de management- en productieovereenkomsten tussen partijen en het niet in behandeling nemen van Garrix’ (subsidiaire) vordering gebaseerd op de algemene redelijkheid en billijkheid.
01 January 2022
ReadDe zoete wraak van La Swift
In deze bijdrage voor Muziekwereld sta ik stil bij de inhoud van titelexclusiviteit in de vorm van heropnameclausules in artiesten- en platencontracten. De aan- leiding is een rel van heb ik jou daar tussen wereldster Taylor Swift (‘La Swift’) en haar voormalige manager en platenbaas. Deze rel kreeg in het afgelopen jaar veel aandacht in de media1 en laat stiekem zien dat (ook) de inhoud van een artiesten- of platencontract de carrière van een artiest kan maken of breken.
01 October 2021
Read