
Beats me! - Een jaar vol vragen
EEN JAAR VOL VRAGEN
Je leest nu de allereerste Beats Me! Niet alleen de eerste van dit nieuwe jaar, nee gewoon de eerste ever. Als gespecialiseerde advocaten op het gebied van media, muziek en entertainment staan wij klaar om in onze vaste rubriek Beats Me! de meest prangende vragen uit het entertainmentbestaan te beantwoorden.
Wat is het verschil tussen overdracht en licentie? Hoe onze bandnaam juridisch te beschermen? Wat is een “360 deal”? Is downloaden strafbaar? Wat is auteursrecht en wat zijn naburige rechten? Wat mogen fans wel en niet op hun websites? Is een mondelinge overeenkomst ook rechtsgeldig? Is uploaden strafbaar? Onze domeinnaam is gekaapt, wat nu te doen? Mag een artiestenportret zomaar gebruikt worden? Op welke manier kunnen wij onze band juridisch het beste organiseren?
Wist je dat de titel of naam van een contract lang niet altijd de lading dekt als het gaat om de inhoud van het contract? Zo kan het voorkomen dat een contract de naam “titelcontract” draagt maar juridisch inhoudelijk een “artiestencontract” blijkt waarin mééromvattende afspraken zijn omschreven. Pas hier mee op en ga niet zomaar af op de naam of titel van de overeenkomst!
Het is een kleine greep uit de grabbelton waar wij als “muziekadvocaten” van tijd tot tijd mee te maken hebben. De ervaring leert ook dat veel beginnende artiesten nog te lang met hun vragen rond blijven lopen en soms uit onwetendheid verkeerde beslissingen nemen die van invloed kunnen zijn op het verdere verloop van hun artiestencarrière. Het is een gemiste kans en een valse start tegelijk. Wij zien graag dat beginnende artiesten op juridisch vlak proactief te werk gaan, dat wil zeggen: zit je ergens mee, laat het ons zo snel mogelijk per e- mail weten!
Onze rubriek Beats Me! in de FRET is een belangrijk podium om uitleg te kunnen geven over bepaalde juridische aspecten van het entertainmentbestaan. Als artiest kun je hiermee wellicht je voordeel doen. Mocht Beats Me! niet voldoende zijn, zijn er nog altijd het gratis Artiestenspreekuur bij ons op kantoor en de QuickScans van entertainmentcontracten. Geïnteresseerd? Kijk dan op onze website www.bousie.nl en maak een afspraak!
Marie José Spit ([email protected]) Bjorn Schipper ([email protected])
more insights
ADE: The People Behind The Scenes
Honored to be involved in ADE’s campaign this year. The portrait of Bjorn Schipper is a part of the ADE ’22 photoshoot by Krijn van Noordwijk. The series portrays the people that keep our scene alive and push our industry forward, and represent the entire range of electronic music.
19 October 2022
ReadInvesteringen zolderkamerproducers verdienen óók bescherming
In Muziekwereld 2017-4 schreef ik over de uitspraak van de rechtbank in eerste aanleg in de langslepende kwestie van *deejay*, producer en artiest Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. In het hoger beroep heeft het Gerechtshof eind 2019 een voor de Nederlandse muziekindustrie belangrijke uitspraak gedaan. In deze bijdrage voor *Muziekwereld* ga ik vooral in op de overwegingen van het Hof over het naburige recht van fonogrammenproducenten in relatie tot zogeheten ‘zolderkamerproducers’: artiesten/producers die hun tracks vooral ‘thuis’ in een eigen studio en/of met eigen instrumenten, apparatuur en/of software maken. Uit de uitspraak van het Hof blijkt verder dat het op 1 juli 2015 ingevoerde auteurscontractenrecht onder bepaalde omstandigheden reflexwerking kan hebben en tevens van toepassing kan zijn op overeenkomsten die strikt genomen géén exploitatieovereenkomst zijn.
09 June 2022
ReadNabuurrechtelijke erkenning voor zolderkamer producers
Op 17 december 2021 deed de Hoge Raad uitspraak in de langslepende zaak van DJ, artiest en muziekproducer Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. De uitvoerig gemotiveerde beslissingen van de rechtbank uit 2017 en het hof uit 2019 houden de Nederlandse muzieksector nog steeds bezig. Daar komt nu het arrest van de Hoge Raad bij. Ons hoogste rechtscollege overweegt dat het hof – in navolging van de rechtbank – op terechte gronden geoordeeld heeft dat Martin Garrix nabuurrechtelijk als fonogrammenproducent van zijn muziekopnamen moet worden beschouwd. Niettemin vernietigt de Hoge Raad de uitspraak van het hof vanwege onjuiste toepassing van het auteurscontractenrecht bij de beoordeling van de royaltybepalingen en eenzijdige verlengingsbedingen in de management- en productieovereenkomsten tussen partijen en het niet in behandeling nemen van Garrix’ (subsidiaire) vordering gebaseerd op de algemene redelijkheid en billijkheid.
01 January 2022
ReadDe zoete wraak van La Swift
In deze bijdrage voor Muziekwereld sta ik stil bij de inhoud van titelexclusiviteit in de vorm van heropnameclausules in artiesten- en platencontracten. De aan- leiding is een rel van heb ik jou daar tussen wereldster Taylor Swift (‘La Swift’) en haar voormalige manager en platenbaas. Deze rel kreeg in het afgelopen jaar veel aandacht in de media1 en laat stiekem zien dat (ook) de inhoud van een artiesten- of platencontract de carrière van een artiest kan maken of breken.
01 October 2021
Read