ellipse

Beats me! Je staat er goed op

Plusone avatar black

Beats me! Je staat er goed op

Muziekfeesten – en dan met name dancefeesten – worden traditiegetrouw aangekondigd met een (al dan niet digitale) flyer. Naast datum, locatie, tijdstip en organisator bevat de flyer natuurlijk informatie over de line-up, de muzikale programmering. Namen van artiesten dus. De plaats en de wijze waarop de artiestennaam (en/of logo) wordt afgebeeld op de flyer kunnen soms een heuse strijd opleveren bij het boeken van de betreffende artiest.

Talloze artiesten hebben hun artiestennaam als woordmerk en/of beeldmerk (logo) vastgelegd. Deze artiesten tonen hun artiestennaam op een heel specifieke en kenmerkende manier, zoals Chemical Brothers, Daft Punk en Don Diablo. Bekende artiesten – de grote namen – zullen als headliner geboekt worden en zijn vrijwel zeker van een prominente plaats op de flyer. Logisch, zij zijn voor de organisator van het evenement de publiekstrekkers en moeten natuurlijk goed zichtbaar zijn. Minder bekende artiesten zullen het vaak met een minder prominente plaats op de flyer moeten doen. Problematisch wordt het als meerdere headliners de beste plek op de flyer gaan opeisen. Zorgen dus dat op het moment van boeken al goede afspraken worden gemaakt.

Het hebben van een woord- of beeldmerk betekent ook dat de artiest er zeker van wil zijn dat zijn artiestennaam op de door hem aangegeven manier op de flyer staat. De ontwerper van een flyer wil op zijn beurt natuurlijk een zo mooi mogelijke flyer afleveren en zal proberen de verschillende logo’s wat aan te passen om zo het beste resultaat te krijgen. Wanneer jouw logo echter steeds anders op een flyer staat, dan kan dat afbreuk doen aan jouw merk- of auteursrecht op dat logo. Zorg dus ook dat daar goede afspraken over worden gemaakt.

Je artiestennaam en logo goed beschermen door het als merk vast te leggen is stap 1. Stap 2 is er dan voor te zorgen dat jouw naam en/of logo ook op de juiste manier en op de beste plek op een flyer komt te staan.

Marie José Spit ([email protected]) Bjorn Schipper ([email protected])

Lees de blog hier!

more insights

View all