
Beats me! Je staat er goed op
Muziekfeesten – en dan met name dancefeesten – worden traditiegetrouw aangekondigd met een (al dan niet digitale) flyer. Naast datum, locatie, tijdstip en organisator bevat de flyer natuurlijk informatie over de line-up, de muzikale programmering. Namen van artiesten dus. De plaats en de wijze waarop de artiestennaam (en/of logo) wordt afgebeeld op de flyer kunnen soms een heuse strijd opleveren bij het boeken van de betreffende artiest.
Talloze artiesten hebben hun artiestennaam als woordmerk en/of beeldmerk (logo) vastgelegd. Deze artiesten tonen hun artiestennaam op een heel specifieke en kenmerkende manier, zoals Chemical Brothers, Daft Punk en Don Diablo. Bekende artiesten – de grote namen – zullen als headliner geboekt worden en zijn vrijwel zeker van een prominente plaats op de flyer. Logisch, zij zijn voor de organisator van het evenement de publiekstrekkers en moeten natuurlijk goed zichtbaar zijn. Minder bekende artiesten zullen het vaak met een minder prominente plaats op de flyer moeten doen. Problematisch wordt het als meerdere headliners de beste plek op de flyer gaan opeisen. Zorgen dus dat op het moment van boeken al goede afspraken worden gemaakt.
Het hebben van een woord- of beeldmerk betekent ook dat de artiest er zeker van wil zijn dat zijn artiestennaam op de door hem aangegeven manier op de flyer staat. De ontwerper van een flyer wil op zijn beurt natuurlijk een zo mooi mogelijke flyer afleveren en zal proberen de verschillende logo’s wat aan te passen om zo het beste resultaat te krijgen. Wanneer jouw logo echter steeds anders op een flyer staat, dan kan dat afbreuk doen aan jouw merk- of auteursrecht op dat logo. Zorg dus ook dat daar goede afspraken over worden gemaakt.
Je artiestennaam en logo goed beschermen door het als merk vast te leggen is stap 1. Stap 2 is er dan voor te zorgen dat jouw naam en/of logo ook op de juiste manier en op de beste plek op een flyer komt te staan.
Marie José Spit ([email protected]) Bjorn Schipper ([email protected])
more insights
ADE: The People Behind The Scenes
Honored to be involved in ADE’s campaign this year. The portrait of Bjorn Schipper is a part of the ADE ’22 photoshoot by Krijn van Noordwijk. The series portrays the people that keep our scene alive and push our industry forward, and represent the entire range of electronic music.
19 October 2022
ReadInvesteringen zolderkamerproducers verdienen óók bescherming
In Muziekwereld 2017-4 schreef ik over de uitspraak van de rechtbank in eerste aanleg in de langslepende kwestie van *deejay*, producer en artiest Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. In het hoger beroep heeft het Gerechtshof eind 2019 een voor de Nederlandse muziekindustrie belangrijke uitspraak gedaan. In deze bijdrage voor *Muziekwereld* ga ik vooral in op de overwegingen van het Hof over het naburige recht van fonogrammenproducenten in relatie tot zogeheten ‘zolderkamerproducers’: artiesten/producers die hun tracks vooral ‘thuis’ in een eigen studio en/of met eigen instrumenten, apparatuur en/of software maken. Uit de uitspraak van het Hof blijkt verder dat het op 1 juli 2015 ingevoerde auteurscontractenrecht onder bepaalde omstandigheden reflexwerking kan hebben en tevens van toepassing kan zijn op overeenkomsten die strikt genomen géén exploitatieovereenkomst zijn.
09 June 2022
ReadNabuurrechtelijke erkenning voor zolderkamer producers
Op 17 december 2021 deed de Hoge Raad uitspraak in de langslepende zaak van DJ, artiest en muziekproducer Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. De uitvoerig gemotiveerde beslissingen van de rechtbank uit 2017 en het hof uit 2019 houden de Nederlandse muzieksector nog steeds bezig. Daar komt nu het arrest van de Hoge Raad bij. Ons hoogste rechtscollege overweegt dat het hof – in navolging van de rechtbank – op terechte gronden geoordeeld heeft dat Martin Garrix nabuurrechtelijk als fonogrammenproducent van zijn muziekopnamen moet worden beschouwd. Niettemin vernietigt de Hoge Raad de uitspraak van het hof vanwege onjuiste toepassing van het auteurscontractenrecht bij de beoordeling van de royaltybepalingen en eenzijdige verlengingsbedingen in de management- en productieovereenkomsten tussen partijen en het niet in behandeling nemen van Garrix’ (subsidiaire) vordering gebaseerd op de algemene redelijkheid en billijkheid.
01 January 2022
ReadDe zoete wraak van La Swift
In deze bijdrage voor Muziekwereld sta ik stil bij de inhoud van titelexclusiviteit in de vorm van heropnameclausules in artiesten- en platencontracten. De aan- leiding is een rel van heb ik jou daar tussen wereldster Taylor Swift (‘La Swift’) en haar voormalige manager en platenbaas. Deze rel kreeg in het afgelopen jaar veel aandacht in de media1 en laat stiekem zien dat (ook) de inhoud van een artiesten- of platencontract de carrière van een artiest kan maken of breken.
01 October 2021
Read