
Beats me! Loonslaven
Het komt regelmatig voor dat beginnende artiesten tijdens hun studie een bijbaan of stageplaats hebben in de muziekindustrie, bijvoorbeeld bij een platenlabel. Niet zelden zal aan deze artiesten gevraagd worden om iets creatiefs te doen, variërend van het helpen bij het afmixen van muziekproducties tot het ontwerpen van artwork, logo’s en de grafische vormgeving van websites. Ook kunnen zaken door elkaar gaan lopen. Denk aan de werkstudent die bij een platenlabel werkt en ook nog in een eigen band zit en die “in de baas zijn tijd” het bandlogo nog even perfectioneert. Hoe zit het dan met de rechten op deze creaties?
Muziekwerken (teksten/composities), logo’s, artwork, grafische vormgeving, huisstijlen etc. hebben met elkaar gemeen dat het objecten zijn die voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking komen. Normaal gesproken is de werkelijke maker van het werk ook degene die deze rechten bezit. Worden deze werken echter in dienst van een ander gemaakt, komen deze auteursrechten automatisch toe aan die ander, vaak de werkgever. Voorwaarde is wel dat het qua inhoud van de functie (mede) moet gaan om arbeid die bestaat uit het maken van die werken. Zo zullen de auteursrechten van de webdesigner op de door hem gemaakte ontwerpen toekomen aan zijn baas. Gaat het om een telefoniste die in de baas zijn tijd wat knutselt aan een leuk logo voor een CD-hoes, dan is het minder eenduidig dat het auteursrecht op het logo toekomt aan de werkgever.
Boodschap is dat werknemers en werkstudenten zich voorafgaande aan een bijbaan of stageplaats goed moeten realiseren of hun creativiteit van “binnen” of van “buiten” komt. In het eerste geval is de kans groot dat zij vanwege hun taakomschrijving geen auteursrechten hebben op creaties gemaakt in de tijd (en met materiaal) van de baas. In het tweede geval moet goed opgelet worden dat geen auteursrechten op eigen creaties kunnen gaan kleven aan de magneet van de werkgever. Het zou toch zonde zijn om het eigen bandlogo alleen maar te mogen gebruiken met voorafgaande toestemming van de (voormalige) werkgever?
Marie José Spit ([email protected]) Bjorn Schipper ([email protected])
more insights
ADE: The people behind the scenes
Honored to be involved in ADE’s campaign this year. The portrait of Bjorn Schipper is a part of the ADE ’22 photoshoot by Krijn van Noordwijk. The series portrays the people that keep our scene alive and push our industry forward, and represent the entire range of electronic music.
19 October 2022
ReadInvesteringen zolderkamerproducers verdienen óók bescherming
In Muziekwereld 2017-4 schreef ik over de uitspraak van de rechtbank in eerste aanleg in de langslepende kwestie van *deejay*, producer en artiest Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. In het hoger beroep heeft het Gerechtshof eind 2019 een voor de Nederlandse muziekindustrie belangrijke uitspraak gedaan. In deze bijdrage voor *Muziekwereld* ga ik vooral in op de overwegingen van het Hof over het naburige recht van fonogrammenproducenten in relatie tot zogeheten ‘zolderkamerproducers’: artiesten/producers die hun tracks vooral ‘thuis’ in een eigen studio en/of met eigen instrumenten, apparatuur en/of software maken. Uit de uitspraak van het Hof blijkt verder dat het op 1 juli 2015 ingevoerde auteurscontractenrecht onder bepaalde omstandigheden reflexwerking kan hebben en tevens van toepassing kan zijn op overeenkomsten die strikt genomen géén exploitatieovereenkomst zijn.
09 June 2022
ReadNabuurrechtelijke erkenning voor zolderkamer producers
Op 17 december 2021 deed de Hoge Raad uitspraak in de langslepende zaak van DJ, artiest en muziekproducer Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. De uitvoerig gemotiveerde beslissingen van de rechtbank uit 2017 en het hof uit 2019 houden de Nederlandse muzieksector nog steeds bezig. Daar komt nu het arrest van de Hoge Raad bij. Ons hoogste rechtscollege overweegt dat het hof – in navolging van de rechtbank – op terechte gronden geoordeeld heeft dat Martin Garrix nabuurrechtelijk als fonogrammenproducent van zijn muziekopnamen moet worden beschouwd. Niettemin vernietigt de Hoge Raad de uitspraak van het hof vanwege onjuiste toepassing van het auteurscontractenrecht bij de beoordeling van de royaltybepalingen en eenzijdige verlengingsbedingen in de management- en productieovereenkomsten tussen partijen en het niet in behandeling nemen van Garrix’ (subsidiaire) vordering gebaseerd op de algemene redelijkheid en billijkheid.
01 January 2022
ReadDe zoete wraak van La Swift
In deze bijdrage voor Muziekwereld sta ik stil bij de inhoud van titelexclusiviteit in de vorm van heropnameclausules in artiesten- en platencontracten. De aan- leiding is een rel van heb ik jou daar tussen wereldster Taylor Swift (‘La Swift’) en haar voormalige manager en platenbaas. Deze rel kreeg in het afgelopen jaar veel aandacht in de media1 en laat stiekem zien dat (ook) de inhoud van een artiesten- of platencontract de carrière van een artiest kan maken of breken.
01 October 2021
Read