ellipse

Beats me! Loonslaven

Plusone avatar black

Beats me! Loonslaven

Het komt regelmatig voor dat beginnende artiesten tijdens hun studie een bijbaan of stageplaats hebben in de muziekindustrie, bijvoorbeeld bij een platenlabel. Niet zelden zal aan deze artiesten gevraagd worden om iets creatiefs te doen, variërend van het helpen bij het afmixen van muziekproducties tot het ontwerpen van artwork, logo’s en de grafische vormgeving van websites. Ook kunnen zaken door elkaar gaan lopen. Denk aan de werkstudent die bij een platenlabel werkt en ook nog in een eigen band zit en die “in de baas zijn tijd” het bandlogo nog even perfectioneert. Hoe zit het dan met de rechten op deze creaties?

Muziekwerken (teksten/composities), logo’s, artwork, grafische vormgeving, huisstijlen etc. hebben met elkaar gemeen dat het objecten zijn die voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking komen. Normaal gesproken is de werkelijke maker van het werk ook degene die deze rechten bezit. Worden deze werken echter in dienst van een ander gemaakt, komen deze auteursrechten automatisch toe aan die ander, vaak de werkgever. Voorwaarde is wel dat het qua inhoud van de functie (mede) moet gaan om arbeid die bestaat uit het maken van die werken. Zo zullen de auteursrechten van de webdesigner op de door hem gemaakte ontwerpen toekomen aan zijn baas. Gaat het om een telefoniste die in de baas zijn tijd wat knutselt aan een leuk logo voor een CD-hoes, dan is het minder eenduidig dat het auteursrecht op het logo toekomt aan de werkgever.

Boodschap is dat werknemers en werkstudenten zich voorafgaande aan een bijbaan of stageplaats goed moeten realiseren of hun creativiteit van “binnen” of van “buiten” komt. In het eerste geval is de kans groot dat zij vanwege hun taakomschrijving geen auteursrechten hebben op creaties gemaakt in de tijd (en met materiaal) van de baas. In het tweede geval moet goed opgelet worden dat geen auteursrechten op eigen creaties kunnen gaan kleven aan de magneet van de werkgever. Het zou toch zonde zijn om het eigen bandlogo alleen maar te mogen gebruiken met voorafgaande toestemming van de (voormalige) werkgever?

Marie José Spit ([email protected]) Bjorn Schipper ([email protected])

Lees de blog hier!

more insights

Een mooie overwinning voor het nachtleven bij onze oosterburen in Berlijn!

Afgelopen week draaide de Berlijnse bestuursrechter de beperking van de openingstijden van een restaurant gelegen in Prenzlauer-Berg, een bekende uitgaansbuurt in Berlijn, door de gemeente terug. De rechtbank was hierbij van oordeel dat de gemeente te weinig acht had geslagen op de meerwaarde van de organische ontwikkeling van een cultureel belangrijke uitgangsbuurt in de stad, en dat een dergelijke uitgaansbuurt speciale bescherming verdient. Hoe zien wij dat terug in Nederland? Een casus zoals deze in Berlijn is voor ons als advocaten en voorvechters voor festivals en nachtcultuur in Amsterdam en de rest van Nederland niet onbekend. als tegen verleende evenementenvergunningen bezwaar wordt gemaakt gaat het bijna altijd om bezwaren van één of enkele omwonende(n), die ondanks maatwerk en tegemoetkomingen door organisatoren vaak jaren achtereen blijven volharden in juridische procedures. De weigering van de gemeente Amsterdam om een vergunning te verlenen voor het iconische Pride event op het Amstelveld vorig jaar vanwege “excessieve overlast” die enkele omwonenden zouden ervaren staat hierbij nog vers in ons geheugen. Juist ook omdat het evenement naast enkele klagers een groot draagvlak heeft onder alle direct omwonenden van het Amstelveld. Ondertussen dreigt het uitgaansleven ook aan de voorkant steeds meer aan banden te worden gelegd, bijvoorbeeld door voorgenomen wijzigingen in het Evenementenbeleid Amsterdam. Een van de voorgenomen wijzigingen ziet op het vervroegen van de eindtijd voor evenementen op zondag: van 23.00 naar 22.00 uur. Onterecht en ongefundeerd als je het ons vraagt. Wij zijn van mening dat de gemeente bij haar keuzes niet steeds opnieuw de kaasschaaf zou moeten hanteren. De uitspraak van de Duitse rechter laat zien dat aan het uitgaansleven en de nachtcultuur ook een zwaar en speciaal belang mag worden toegekend, waar het belang van een enkele klager onder omstandigheden voor moet wijken. Dat is wat ons betreft in Nederland niet anders. Overheden mogen gaan staan voor het rijke nachtleven en festivallandschap dat ons land kenmerkt. Wij vinden dat in Nederland vaak te weinig acht wordt geslagen op de culturele en artistieke meerwaarde van het nachtleven en de festivals, zeker ook waar het grote steden betreft. Het gaat vaak om organische ontwikkelingen, zoals uitgaansbuurten en festivallocaties die soms al decennia gaande zijn en tot culturele ecosystemen zijn uitgegroeid waarin talentopwikkeling op en achter het podium plaats kan vinden. Wij strijden dan ook voor bescherming van de nacht- en festivalcultuur en het doet ons goed om te zien dat wij hierin niet de enige zijn.

11 August 2025

Read
View all