
Beats me! Prille beloftes
Als beginnende, talentvolle en nog niet “getekende” artiest kan het gebeuren dat een manager of boeker voor jou een showcase wil organiseren zodat jij je kan presenteren aan platenlabels. Ook kan het gebeuren dat zo’n manager of boeker gaat leuren met een demo in de hoop dat je uiteindelijk een lucratieve deal kan tekenen bij een gerenommeerd platenlabel. De manager ziet dan hoeveel je waard bent en of hij wel je manager wil worden.
In deze spannende beginfase wordt regelmatig “op elkaars blauwe ogen” zaken gedaan. Alles tegen de hoopvolle achtergrond van een mogelijk later succes. Maar wat nu als zo’n lucratieve deal daadwerkelijk in zicht komt, zit je dan ‘vast’ aan die manager?
Zelfs als je nog aan het onderhandelen bent over de voorwaarden, kan er al een moment komen dat je ‘vast zit’ aan de andere partij. De hoofdregel is dat er, als je over de belangrijkste onderdelen al overeenstemming hebt bereikt, al sprake kan zijn van een overeenkomst. Terwijl jij het idee hebt dat er nog heel veel dingen besproken moeten worden. Maar ook als je nog weinig hebt besproken, maar je gaat wel die showcase doen, dan kan je de indruk wekken dat je al uitvoering geeft aan die (nog niet benoemde) overeenkomst.
Zorg er daarom altijd voor dat je duidelijk uitspreekt wat je van elkaar verwacht. Als je wel de showcase wil doen, maar dat voor jou niet betekent dat je met die manager in zee wil, zeg dat dan ook duidelijk (schriftelijk). Spreek bijvoorbeeld af dat je een maand lang met elkaar gaat praten over een mogelijke samenwerking. Je zegt toe alleen met die manager te praten, maar als je er na een maand niet uitkomt, dan staat het je vrij om met een ander in zee te gaan. Ook kan je al afspreken dat je alleen samen de showcase doet en dat als er een platencontract uit komt, dat de manager dan een vergoeding voor zijn inspanningen krijgt.
Op die manier weet iedereen waar hij/zij aan toe is en voorkom je conflicten achteraf.
Marie José Spit ([email protected]) Bjorn Schipper ([email protected])
more insights
ADE: The People Behind The Scenes
Honored to be involved in ADE’s campaign this year. The portrait of Bjorn Schipper is a part of the ADE ’22 photoshoot by Krijn van Noordwijk. The series portrays the people that keep our scene alive and push our industry forward, and represent the entire range of electronic music.
19 October 2022
ReadInvesteringen zolderkamerproducers verdienen óók bescherming
In Muziekwereld 2017-4 schreef ik over de uitspraak van de rechtbank in eerste aanleg in de langslepende kwestie van *deejay*, producer en artiest Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. In het hoger beroep heeft het Gerechtshof eind 2019 een voor de Nederlandse muziekindustrie belangrijke uitspraak gedaan. In deze bijdrage voor *Muziekwereld* ga ik vooral in op de overwegingen van het Hof over het naburige recht van fonogrammenproducenten in relatie tot zogeheten ‘zolderkamerproducers’: artiesten/producers die hun tracks vooral ‘thuis’ in een eigen studio en/of met eigen instrumenten, apparatuur en/of software maken. Uit de uitspraak van het Hof blijkt verder dat het op 1 juli 2015 ingevoerde auteurscontractenrecht onder bepaalde omstandigheden reflexwerking kan hebben en tevens van toepassing kan zijn op overeenkomsten die strikt genomen géén exploitatieovereenkomst zijn.
09 June 2022
ReadNabuurrechtelijke erkenning voor zolderkamer producers
Op 17 december 2021 deed de Hoge Raad uitspraak in de langslepende zaak van DJ, artiest en muziekproducer Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. De uitvoerig gemotiveerde beslissingen van de rechtbank uit 2017 en het hof uit 2019 houden de Nederlandse muzieksector nog steeds bezig. Daar komt nu het arrest van de Hoge Raad bij. Ons hoogste rechtscollege overweegt dat het hof – in navolging van de rechtbank – op terechte gronden geoordeeld heeft dat Martin Garrix nabuurrechtelijk als fonogrammenproducent van zijn muziekopnamen moet worden beschouwd. Niettemin vernietigt de Hoge Raad de uitspraak van het hof vanwege onjuiste toepassing van het auteurscontractenrecht bij de beoordeling van de royaltybepalingen en eenzijdige verlengingsbedingen in de management- en productieovereenkomsten tussen partijen en het niet in behandeling nemen van Garrix’ (subsidiaire) vordering gebaseerd op de algemene redelijkheid en billijkheid.
01 January 2022
ReadDe zoete wraak van La Swift
In deze bijdrage voor Muziekwereld sta ik stil bij de inhoud van titelexclusiviteit in de vorm van heropnameclausules in artiesten- en platencontracten. De aan- leiding is een rel van heb ik jou daar tussen wereldster Taylor Swift (‘La Swift’) en haar voormalige manager en platenbaas. Deze rel kreeg in het afgelopen jaar veel aandacht in de media1 en laat stiekem zien dat (ook) de inhoud van een artiesten- of platencontract de carrière van een artiest kan maken of breken.
01 October 2021
Read