ellipse

Beats me! Syncs

Plusone avatar black

Beats me! Syncs

Vermenging van muziek en beeld wordt ook wel synchronisatie genoemd. Of populairder gezegd: syncing. Denk aan muziek bij films, televisieseries, commercials en games. Denk aan Perquisite en zijn Gouden Kalf voor de soundtrack van de speelfilm Carmen van het Noorden. In één klap sta je met filmmuziek op de rode loper, in de spotlights. Het is wachten op interessante vervolgopdrachten. Een succesvolle sync kan zo een belangrijke opsteker of wending betekenen voor een muzikale carrière.

Het recht om muziek samen te voegen met beeld vindt zijn oorsprong in het (mechanische) reproductierecht van de muziekauteur. Is deze auteur aangesloten bij Buma/Stemra en heeft deze auteur ook een publisher in de armen genomen, zullen zowel Stemra als de publisher contractueel een vinger in de pap hebben daar waar het gaat om syncing. Stemra biedt gebruikers van muziek twee “soorten” synchronisatiemuziek aan, library music en bestaand (hit)repertoire. De eerste categorie kan redelijk eenvoudig en veelsoortig gebruikt worden voor bijvoorbeeld commercials, tegen betaling van een jaarlijkse standaard vergoeding die naar rato per muziekfragment van dertig seconden wordt berekend. De tweede categorie ziet toe op populaire liedjes en vergt daarom een stevige clearing van rechten. Zo zal Stemra voorafgaande toestemming vragen aan de makers van de muziek en ook nog terugkoppelen met de artiesten en platenlabels die achter deze populaire liedjes zitten.

In ruil voor de overdracht van synchronisatierechten kunnen liedjesmakers aanspraak maken op een op synchronisaties afgestemde exploitatievergoeding van de publisher, vaak een vooraf overeengekomen percentage van de opbrengsten uit synchronisatie. Bruto of netto afrekenbasis en hoogte van het percentage zijn daarbij onderhandelbaar. Daarnaast keert ook Stemra een aandeel uit in de opbrengsten uit synchronisatie. Bedenk als muziekauteur dat syncs belangrijk kunnen zijn, niet alleen voor je verdere carrière maar ook als bron van inkomsten. Neem dit mee aan tafel met publishers, als je onderhandelt over een contract!

Marie José Spit ([email protected]) Bjorn Schipper ([email protected])

Lees de blog hier!

more insights

Een mooie overwinning voor het nachtleven bij onze oosterburen in Berlijn!

Afgelopen week draaide de Berlijnse bestuursrechter de beperking van de openingstijden van een restaurant gelegen in Prenzlauer-Berg, een bekende uitgaansbuurt in Berlijn, door de gemeente terug. De rechtbank was hierbij van oordeel dat de gemeente te weinig acht had geslagen op de meerwaarde van de organische ontwikkeling van een cultureel belangrijke uitgangsbuurt in de stad, en dat een dergelijke uitgaansbuurt speciale bescherming verdient. Hoe zien wij dat terug in Nederland? Een casus zoals deze in Berlijn is voor ons als advocaten en voorvechters voor festivals en nachtcultuur in Amsterdam en de rest van Nederland niet onbekend. als tegen verleende evenementenvergunningen bezwaar wordt gemaakt gaat het bijna altijd om bezwaren van één of enkele omwonende(n), die ondanks maatwerk en tegemoetkomingen door organisatoren vaak jaren achtereen blijven volharden in juridische procedures. De weigering van de gemeente Amsterdam om een vergunning te verlenen voor het iconische Pride event op het Amstelveld vorig jaar vanwege “excessieve overlast” die enkele omwonenden zouden ervaren staat hierbij nog vers in ons geheugen. Juist ook omdat het evenement naast enkele klagers een groot draagvlak heeft onder alle direct omwonenden van het Amstelveld. Ondertussen dreigt het uitgaansleven ook aan de voorkant steeds meer aan banden te worden gelegd, bijvoorbeeld door voorgenomen wijzigingen in het Evenementenbeleid Amsterdam. Een van de voorgenomen wijzigingen ziet op het vervroegen van de eindtijd voor evenementen op zondag: van 23.00 naar 22.00 uur. Onterecht en ongefundeerd als je het ons vraagt. Wij zijn van mening dat de gemeente bij haar keuzes niet steeds opnieuw de kaasschaaf zou moeten hanteren. De uitspraak van de Duitse rechter laat zien dat aan het uitgaansleven en de nachtcultuur ook een zwaar en speciaal belang mag worden toegekend, waar het belang van een enkele klager onder omstandigheden voor moet wijken. Dat is wat ons betreft in Nederland niet anders. Overheden mogen gaan staan voor het rijke nachtleven en festivallandschap dat ons land kenmerkt. Wij vinden dat in Nederland vaak te weinig acht wordt geslagen op de culturele en artistieke meerwaarde van het nachtleven en de festivals, zeker ook waar het grote steden betreft. Het gaat vaak om organische ontwikkelingen, zoals uitgaansbuurten en festivallocaties die soms al decennia gaande zijn en tot culturele ecosystemen zijn uitgegroeid waarin talentopwikkeling op en achter het podium plaats kan vinden. Wij strijden dan ook voor bescherming van de nacht- en festivalcultuur en het doet ons goed om te zien dat wij hierin niet de enige zijn.

11 August 2025

Read
View all