
Beats me! Syncs
Vermenging van muziek en beeld wordt ook wel synchronisatie genoemd. Of populairder gezegd: syncing. Denk aan muziek bij films, televisieseries, commercials en games. Denk aan Perquisite en zijn Gouden Kalf voor de soundtrack van de speelfilm Carmen van het Noorden. In één klap sta je met filmmuziek op de rode loper, in de spotlights. Het is wachten op interessante vervolgopdrachten. Een succesvolle sync kan zo een belangrijke opsteker of wending betekenen voor een muzikale carrière.
Het recht om muziek samen te voegen met beeld vindt zijn oorsprong in het (mechanische) reproductierecht van de muziekauteur. Is deze auteur aangesloten bij Buma/Stemra en heeft deze auteur ook een publisher in de armen genomen, zullen zowel Stemra als de publisher contractueel een vinger in de pap hebben daar waar het gaat om syncing. Stemra biedt gebruikers van muziek twee “soorten” synchronisatiemuziek aan, library music en bestaand (hit)repertoire. De eerste categorie kan redelijk eenvoudig en veelsoortig gebruikt worden voor bijvoorbeeld commercials, tegen betaling van een jaarlijkse standaard vergoeding die naar rato per muziekfragment van dertig seconden wordt berekend. De tweede categorie ziet toe op populaire liedjes en vergt daarom een stevige clearing van rechten. Zo zal Stemra voorafgaande toestemming vragen aan de makers van de muziek en ook nog terugkoppelen met de artiesten en platenlabels die achter deze populaire liedjes zitten.
In ruil voor de overdracht van synchronisatierechten kunnen liedjesmakers aanspraak maken op een op synchronisaties afgestemde exploitatievergoeding van de publisher, vaak een vooraf overeengekomen percentage van de opbrengsten uit synchronisatie. Bruto of netto afrekenbasis en hoogte van het percentage zijn daarbij onderhandelbaar. Daarnaast keert ook Stemra een aandeel uit in de opbrengsten uit synchronisatie. Bedenk als muziekauteur dat syncs belangrijk kunnen zijn, niet alleen voor je verdere carrière maar ook als bron van inkomsten. Neem dit mee aan tafel met publishers, als je onderhandelt over een contract!
Marie José Spit ([email protected]) Bjorn Schipper ([email protected])
more insights
ADE: The people behind the scenes
Honored to be involved in ADE’s campaign this year. The portrait of Bjorn Schipper is a part of the ADE ’22 photoshoot by Krijn van Noordwijk. The series portrays the people that keep our scene alive and push our industry forward, and represent the entire range of electronic music.
19 October 2022
ReadInvesteringen zolderkamerproducers verdienen óók bescherming
In Muziekwereld 2017-4 schreef ik over de uitspraak van de rechtbank in eerste aanleg in de langslepende kwestie van *deejay*, producer en artiest Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. In het hoger beroep heeft het Gerechtshof eind 2019 een voor de Nederlandse muziekindustrie belangrijke uitspraak gedaan. In deze bijdrage voor *Muziekwereld* ga ik vooral in op de overwegingen van het Hof over het naburige recht van fonogrammenproducenten in relatie tot zogeheten ‘zolderkamerproducers’: artiesten/producers die hun tracks vooral ‘thuis’ in een eigen studio en/of met eigen instrumenten, apparatuur en/of software maken. Uit de uitspraak van het Hof blijkt verder dat het op 1 juli 2015 ingevoerde auteurscontractenrecht onder bepaalde omstandigheden reflexwerking kan hebben en tevens van toepassing kan zijn op overeenkomsten die strikt genomen géén exploitatieovereenkomst zijn.
09 June 2022
ReadNabuurrechtelijke erkenning voor zolderkamer producers
Op 17 december 2021 deed de Hoge Raad uitspraak in de langslepende zaak van DJ, artiest en muziekproducer Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. De uitvoerig gemotiveerde beslissingen van de rechtbank uit 2017 en het hof uit 2019 houden de Nederlandse muzieksector nog steeds bezig. Daar komt nu het arrest van de Hoge Raad bij. Ons hoogste rechtscollege overweegt dat het hof – in navolging van de rechtbank – op terechte gronden geoordeeld heeft dat Martin Garrix nabuurrechtelijk als fonogrammenproducent van zijn muziekopnamen moet worden beschouwd. Niettemin vernietigt de Hoge Raad de uitspraak van het hof vanwege onjuiste toepassing van het auteurscontractenrecht bij de beoordeling van de royaltybepalingen en eenzijdige verlengingsbedingen in de management- en productieovereenkomsten tussen partijen en het niet in behandeling nemen van Garrix’ (subsidiaire) vordering gebaseerd op de algemene redelijkheid en billijkheid.
01 January 2022
ReadDe zoete wraak van La Swift
In deze bijdrage voor Muziekwereld sta ik stil bij de inhoud van titelexclusiviteit in de vorm van heropnameclausules in artiesten- en platencontracten. De aan- leiding is een rel van heb ik jou daar tussen wereldster Taylor Swift (‘La Swift’) en haar voormalige manager en platenbaas. Deze rel kreeg in het afgelopen jaar veel aandacht in de media1 en laat stiekem zien dat (ook) de inhoud van een artiesten- of platencontract de carrière van een artiest kan maken of breken.
01 October 2021
Read