
Beats me! Thuiskopieheffing ook voor MP3!
Breaking nieuws, de Staat moet artiesten een vergoeding betalen! Het Gerechtshof in Den Haag heeft recent geoordeeld dat de staat artiesten een vergoeding moet gaan betalen zolang geen thuiskopieheffing is ingevoerd op mp3-spelers en videorecorders met een harde schijf.
Even opfrissen, de thuiskopie regeling: consumenten mogen op grond van de wet voor eigen gebruik een kopie maken van een auteursrechtelijk of nabuurrechtelijk beschermd werk. Dit, zolang het gebruik niet commercieel van aard is en het beperkt blijft tot één of enkele kopieën. Voor het maken van deze ‘thuiskopie’ moet wel een billijke vergoeding aan de rechthebbenden worden betaald door de fabrikant of importeur van de voorwerpen waarop de thuiskopie wordt gemaakt (‘de dragers’). Deze vergoeding wordt uiteraard doorberekend in de uiteindelijke prijs. Zo betaal je als consument bij het kopen van een blanco drager indirect een vergoeding aan de rechthebbenden. Deze vergoeding wordt opgehaald en verdeeld door collectieve rechtenorganisaties zoals (voor artiesten) SENA en Norma.
Voor jouw kopietje van die vette track krijgen de artiesten dus gewoon betaald… nou niet altijd dus. De Staat heeft een lijst opgesteld van dragers waarop de thuiskopieheffing van toepassing is. Op deze lijst staan dragers zoals VHS banden, audiocassettes, minidiscs, DVD’s en natuurlijk de CD’s. Je voelt het probleem misschien al aankomen, wat er mist zijn namelijk de digitale dragers die de afgelopen jaren steeds belangrijker zijn geworden. Norma was deze situatie zat en is een juridische procedure tegen de Staat gestart. Het (voorlopige) resultaat is dat het Gerechtshof in Den Haag onlangs – in een hoger beroep van een eerdere uitspraak – heeft bepaald dat nu Nederland heeft gekozen voor de thuiskopie regeling, de Staat er ook voor moet zorgen dat rechthebbenden verzekerd zijn van een adequate nadeelcompensatie. De Staat moet er daarom nu alsnog voor zorgen dat de lijst met dragers wordt uitgebreid met mp3-spelers en hd recorders. Ook moet de Staat ervoor zorgen dat rechthebbenden alsnog adequaat worden gecompenseerd door betaling van een schadevergoeding als compensatie voor gemiste heffingen in de afgelopen jaren. Hoeveel moet worden betaald is nog onbekend.
Er gaan stemmen op dat deze uitspraak een positieve bijdrage levert aan het (recent ter discussie gestelde) bestaansrecht van de thuiskopieheffing in een moderne informatiemaatschappij. Of zo’n algemene nadeelcompensatie in de vorm van een heffingensysteem de toekomst heeft, zal de komende tijd duidelijk worden. Adequaat optreden van de Staat is in ieder geval vereist.
Bjorn Schipper ([email protected]) en Maurits Meijboom ([email protected])
more insights
ADE: The people behind the scenes
Honored to be involved in ADE’s campaign this year. The portrait of Bjorn Schipper is a part of the ADE ’22 photoshoot by Krijn van Noordwijk. The series portrays the people that keep our scene alive and push our industry forward, and represent the entire range of electronic music.
19 October 2022
ReadInvesteringen zolderkamerproducers verdienen óók bescherming
In Muziekwereld 2017-4 schreef ik over de uitspraak van de rechtbank in eerste aanleg in de langslepende kwestie van *deejay*, producer en artiest Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. In het hoger beroep heeft het Gerechtshof eind 2019 een voor de Nederlandse muziekindustrie belangrijke uitspraak gedaan. In deze bijdrage voor *Muziekwereld* ga ik vooral in op de overwegingen van het Hof over het naburige recht van fonogrammenproducenten in relatie tot zogeheten ‘zolderkamerproducers’: artiesten/producers die hun tracks vooral ‘thuis’ in een eigen studio en/of met eigen instrumenten, apparatuur en/of software maken. Uit de uitspraak van het Hof blijkt verder dat het op 1 juli 2015 ingevoerde auteurscontractenrecht onder bepaalde omstandigheden reflexwerking kan hebben en tevens van toepassing kan zijn op overeenkomsten die strikt genomen géén exploitatieovereenkomst zijn.
09 June 2022
ReadNabuurrechtelijke erkenning voor zolderkamer producers
Op 17 december 2021 deed de Hoge Raad uitspraak in de langslepende zaak van DJ, artiest en muziekproducer Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. De uitvoerig gemotiveerde beslissingen van de rechtbank uit 2017 en het hof uit 2019 houden de Nederlandse muzieksector nog steeds bezig. Daar komt nu het arrest van de Hoge Raad bij. Ons hoogste rechtscollege overweegt dat het hof – in navolging van de rechtbank – op terechte gronden geoordeeld heeft dat Martin Garrix nabuurrechtelijk als fonogrammenproducent van zijn muziekopnamen moet worden beschouwd. Niettemin vernietigt de Hoge Raad de uitspraak van het hof vanwege onjuiste toepassing van het auteurscontractenrecht bij de beoordeling van de royaltybepalingen en eenzijdige verlengingsbedingen in de management- en productieovereenkomsten tussen partijen en het niet in behandeling nemen van Garrix’ (subsidiaire) vordering gebaseerd op de algemene redelijkheid en billijkheid.
01 January 2022
ReadDe zoete wraak van La Swift
In deze bijdrage voor Muziekwereld sta ik stil bij de inhoud van titelexclusiviteit in de vorm van heropnameclausules in artiesten- en platencontracten. De aan- leiding is een rel van heb ik jou daar tussen wereldster Taylor Swift (‘La Swift’) en haar voormalige manager en platenbaas. Deze rel kreeg in het afgelopen jaar veel aandacht in de media1 en laat stiekem zien dat (ook) de inhoud van een artiesten- of platencontract de carrière van een artiest kan maken of breken.
01 October 2021
Read