ellipse

Beats me! Van wie is de bandnaam?

Plusone avatar green

Beats me! Van wie is de bandnaam?

Stel, je treedt al een paar jaar samen op als band. Dan ontstaat er ruzie tussen de bandleden en valt de band uit elkaar. Wat dan?

In de Nederlandse rechtspraak wordt er van uit gegaan dat muzikanten die onder een gezamenlijke naam optreden met het doel daar geld mee te verdienen samenwerken als maatschap of vennootschap onder firma (een v.o.f.). Zo’n v.o.f. ontstaat dan automatisch, ook al staat er niets op papier! Besluiten de bandleden te stoppen met optreden, dan wordt die v.o.f. ontbonden. Klaar zou je zeggen, maar zo eenvoudig is het niet. De bezittingen van de v.o.f. moeten dan namelijk nog verdeeld worden. Denk aan fysieke bezittingen, zoals apparatuur en CD’s, maar ook aan auteurs- en naburige rechten en de naam van de band. Die bandnaam is de handelsnaam van de v.o.f. en wordt daarnaast vaak ook als merk gebruikt. Merken en handelsnamen vertegenwoordigen een waarde, ook wel goodwill genoemd. De hoofdregel bij de vaststelling van die waarde is: hoe bekender de naam, hoe meer geld deze waard is.

De meeste conflicten ontstaan juist over de naam van de band. Die naam is de handelsnaam van de v.o.f. en daarmee van alle bandleden gezamenlijk. Wie mag de naam blijven gebruiken? En als die knoop is doorgehakt, wat krijgen de andere bandleden dan?

Het uit elkaar halen van een band/v.o.f. en het verdelen van de bezittingen onder de bandleden is niet altijd makkelijk. Zo is het vaststellen wie de bandnaam mag blijven gebruiken en wat de waarde er van is bijzonder moeilijk. Beter kan je als band vantevoren (schriftelijke!) afspraken maken over wat te doen als er een of meerdere bandleden besluiten te stoppen. Wat je dan afspreekt hangt erg af van de precieze situatie van jouw band.

Lees het gehele artikel hier!

more insights

Een mooie overwinning voor het nachtleven bij onze oosterburen in Berlijn!

Afgelopen week draaide de Berlijnse bestuursrechter de beperking van de openingstijden van een restaurant gelegen in Prenzlauer-Berg, een bekende uitgaansbuurt in Berlijn, door de gemeente terug. De rechtbank was hierbij van oordeel dat de gemeente te weinig acht had geslagen op de meerwaarde van de organische ontwikkeling van een cultureel belangrijke uitgangsbuurt in de stad, en dat een dergelijke uitgaansbuurt speciale bescherming verdient. Hoe zien wij dat terug in Nederland? Een casus zoals deze in Berlijn is voor ons als advocaten en voorvechters voor festivals en nachtcultuur in Amsterdam en de rest van Nederland niet onbekend. als tegen verleende evenementenvergunningen bezwaar wordt gemaakt gaat het bijna altijd om bezwaren van één of enkele omwonende(n), die ondanks maatwerk en tegemoetkomingen door organisatoren vaak jaren achtereen blijven volharden in juridische procedures. De weigering van de gemeente Amsterdam om een vergunning te verlenen voor het iconische Pride event op het Amstelveld vorig jaar vanwege “excessieve overlast” die enkele omwonenden zouden ervaren staat hierbij nog vers in ons geheugen. Juist ook omdat het evenement naast enkele klagers een groot draagvlak heeft onder alle direct omwonenden van het Amstelveld. Ondertussen dreigt het uitgaansleven ook aan de voorkant steeds meer aan banden te worden gelegd, bijvoorbeeld door voorgenomen wijzigingen in het Evenementenbeleid Amsterdam. Een van de voorgenomen wijzigingen ziet op het vervroegen van de eindtijd voor evenementen op zondag: van 23.00 naar 22.00 uur. Onterecht en ongefundeerd als je het ons vraagt. Wij zijn van mening dat de gemeente bij haar keuzes niet steeds opnieuw de kaasschaaf zou moeten hanteren. De uitspraak van de Duitse rechter laat zien dat aan het uitgaansleven en de nachtcultuur ook een zwaar en speciaal belang mag worden toegekend, waar het belang van een enkele klager onder omstandigheden voor moet wijken. Dat is wat ons betreft in Nederland niet anders. Overheden mogen gaan staan voor het rijke nachtleven en festivallandschap dat ons land kenmerkt. Wij vinden dat in Nederland vaak te weinig acht wordt geslagen op de culturele en artistieke meerwaarde van het nachtleven en de festivals, zeker ook waar het grote steden betreft. Het gaat vaak om organische ontwikkelingen, zoals uitgaansbuurten en festivallocaties die soms al decennia gaande zijn en tot culturele ecosystemen zijn uitgegroeid waarin talentopwikkeling op en achter het podium plaats kan vinden. Wij strijden dan ook voor bescherming van de nacht- en festivalcultuur en het doet ons goed om te zien dat wij hierin niet de enige zijn.

11 August 2025

Read
View all