Congresmiddag: Muziek & IE-rechten
19 February 2019
contact us - contact us -Congresmiddag: Muziek & IE-rechten
Bjorn Schipper sprak tijdens een congresmiddag op 22 september 2015 over muziek en IE-recht georganiseerd door uitgeverij deLex over sampling – het gebruik van een ultrakort muziekfragmentje uit andermans werk. Hoe kort zo’n fragmentje ook is, wil je het legaal gebruiken, dan moet je het “clearen” (lees: er veel geld voor betalen). Amerikaanse rechters hebben het gebruik van niet-geclearde samples letterlijk als diefstal aangemerkt. In 2003 zei een rechter in de VS in de Bridgeport-zaak: “Get a license or do not sample.” En in twee Duitse zaken omtrent een sample uit de muziek van de elektronische band Kraftwerk was de rechter nog strenger: als je het fragment zelf makkelijk had kunnen namaken, had je dat moeten doen in plaats van samplen.
Schipper pleit ervoor deze teneur los te laten en sampling als kunstvorm te gaan zien. Muzikanten samplen vaak juist om een eerbetoon te brengen aan hun muzikale inspiratiebronnen. “Samples gebruiken is een manier om nieuwe generaties muzikaal op te voeden,” vindt Schipper. Ter illustratie toonde hij een filmpje van de artiest Roy Ayers, die afgelopen zomer optrad op het Dekmantel Festival. Het jonge publiek kende zijn muziek, dankzij sampling – Ayers is de meest gesamplede artiest ter wereld.
Lees het gehele artikel op Mr. Online.
more insights
Het verbod op een dansstijl: bubbling op het zomercarnaval
In de aanloop naar het Zomercarnaval in Rotterdam ontstond de nodige commotie over het door de organisatie aangekondigde verbod op de dansstijl- en vorm bubbling. De organisatie van de straatparade verbood de deelnemers aan het Zomercarnaval ‘vulgair te dansen’. Daarbij werd de dansstijl- en vorm bubbling als voorbeeld gegeven.
06 March 2024
ReadKunstmatige intelligentie roept interessante juridische vragen op: zelflerende machines
Kunstmatige intelligentie oftewel Artificial Intelligence (AI) is nu al niet meer weg te denken. In het afgelopen jaar stond dit technologische fenomeen meer dan eens centraal in de mediaberichtgeving. Of het nu gaat over de duistere kanten van generatieve AI – ‘AI is een nieuw gevaarlijk wapen en vormt een existentiële bedreiging voor de mensheid’ – of de onbegrensde mogelijkheden van de toepassing van deze technologische ‘zelflerende machines’ bij het maken van creaties, AI gaat in onze mensenlevens een steeds belangrijkere rol spelen. In deze bijdrage voor Muziekwereld ga ik in op een aantal juridische aspecten van AI die met name voor de muzieksector van belang kunnen zijn.
06 March 2024
ReadSubsidies als smeermiddel voor festivalprogrammering: evenementenbeleid gemeente Amsterdam ter discussie
In mijn bijdrage aan deze subsidiespecial van Muziekwereld zoom ik graag in op een recent aangekondigde aanpassing van het evenementenbeleid van de gemeente Amsterdam die mogelijk ingrijpende gevolgen kan hebben voor de festivalmarkt. Niet alleen in de hoofdstad maar ook elders, als andere gemeenten dit voorbeeld gaan volgen. Waar de gemeente inzet op muzikaal-inhoudelijke bemoeienis met de programmering van festivals, vestig ik graag de aandacht op verstrekking van speciale subsidies als alternatief smeermiddel om tot hetzelfde resultaat te kunnen komen.
06 March 2024
Read