
Congresmiddag: Muziek & IE-rechten
Bjorn Schipper sprak tijdens een congresmiddag op 22 september 2015 over muziek en IE-recht georganiseerd door uitgeverij deLex over sampling – het gebruik van een ultrakort muziekfragmentje uit andermans werk. Hoe kort zo’n fragmentje ook is, wil je het legaal gebruiken, dan moet je het “clearen” (lees: er veel geld voor betalen). Amerikaanse rechters hebben het gebruik van niet-geclearde samples letterlijk als diefstal aangemerkt. In 2003 zei een rechter in de VS in de Bridgeport-zaak: “Get a license or do not sample.” En in twee Duitse zaken omtrent een sample uit de muziek van de elektronische band Kraftwerk was de rechter nog strenger: als je het fragment zelf makkelijk had kunnen namaken, had je dat moeten doen in plaats van samplen.
Schipper pleit ervoor deze teneur los te laten en sampling als kunstvorm te gaan zien. Muzikanten samplen vaak juist om een eerbetoon te brengen aan hun muzikale inspiratiebronnen. “Samples gebruiken is een manier om nieuwe generaties muzikaal op te voeden,” vindt Schipper. Ter illustratie toonde hij een filmpje van de artiest Roy Ayers, die afgelopen zomer optrad op het Dekmantel Festival. Het jonge publiek kende zijn muziek, dankzij sampling – Ayers is de meest gesamplede artiest ter wereld.
Lees hier het gehele bericht op Mr. Online.
more insights
ADE: The People Behind The Scenes
Honored to be involved in ADE’s campaign this year. The portrait of Bjorn Schipper is a part of the ADE ’22 photoshoot by Krijn van Noordwijk. The series portrays the people that keep our scene alive and push our industry forward, and represent the entire range of electronic music.
19 October 2022
ReadInvesteringen zolderkamerproducers verdienen óók bescherming
In Muziekwereld 2017-4 schreef ik over de uitspraak van de rechtbank in eerste aanleg in de langslepende kwestie van *deejay*, producer en artiest Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. In het hoger beroep heeft het Gerechtshof eind 2019 een voor de Nederlandse muziekindustrie belangrijke uitspraak gedaan. In deze bijdrage voor *Muziekwereld* ga ik vooral in op de overwegingen van het Hof over het naburige recht van fonogrammenproducenten in relatie tot zogeheten ‘zolderkamerproducers’: artiesten/producers die hun tracks vooral ‘thuis’ in een eigen studio en/of met eigen instrumenten, apparatuur en/of software maken. Uit de uitspraak van het Hof blijkt verder dat het op 1 juli 2015 ingevoerde auteurscontractenrecht onder bepaalde omstandigheden reflexwerking kan hebben en tevens van toepassing kan zijn op overeenkomsten die strikt genomen géén exploitatieovereenkomst zijn.
09 June 2022
ReadNabuurrechtelijke erkenning voor zolderkamer producers
Op 17 december 2021 deed de Hoge Raad uitspraak in de langslepende zaak van DJ, artiest en muziekproducer Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. De uitvoerig gemotiveerde beslissingen van de rechtbank uit 2017 en het hof uit 2019 houden de Nederlandse muzieksector nog steeds bezig. Daar komt nu het arrest van de Hoge Raad bij. Ons hoogste rechtscollege overweegt dat het hof – in navolging van de rechtbank – op terechte gronden geoordeeld heeft dat Martin Garrix nabuurrechtelijk als fonogrammenproducent van zijn muziekopnamen moet worden beschouwd. Niettemin vernietigt de Hoge Raad de uitspraak van het hof vanwege onjuiste toepassing van het auteurscontractenrecht bij de beoordeling van de royaltybepalingen en eenzijdige verlengingsbedingen in de management- en productieovereenkomsten tussen partijen en het niet in behandeling nemen van Garrix’ (subsidiaire) vordering gebaseerd op de algemene redelijkheid en billijkheid.
01 January 2022
ReadDe zoete wraak van La Swift
In deze bijdrage voor Muziekwereld sta ik stil bij de inhoud van titelexclusiviteit in de vorm van heropnameclausules in artiesten- en platencontracten. De aan- leiding is een rel van heb ik jou daar tussen wereldster Taylor Swift (‘La Swift’) en haar voormalige manager en platenbaas. Deze rel kreeg in het afgelopen jaar veel aandacht in de media1 en laat stiekem zien dat (ook) de inhoud van een artiesten- of platencontract de carrière van een artiest kan maken of breken.
01 October 2021
Read