ellipse

Congresmiddag: Muziek & IE-rechten

Plusone avatar black

Congresmiddag: Muziek & IE-rechten

Bjorn Schipper sprak tijdens een congresmiddag op 22 september 2015 over muziek en IE-recht georganiseerd door uitgeverij deLex over sampling – het gebruik van een ultrakort muziekfragmentje uit andermans werk. Hoe kort zo’n fragmentje ook is, wil je het legaal gebruiken, dan moet je het “clearen” (lees: er veel geld voor betalen). Amerikaanse rechters hebben het gebruik van niet-geclearde samples letterlijk als diefstal aangemerkt. In 2003 zei een rechter in de VS in de Bridgeport-zaak: “Get a license or do not sample.” En in twee Duitse zaken omtrent een sample uit de muziek van de elektronische band Kraftwerk was de rechter nog strenger: als je het fragment zelf makkelijk had kunnen namaken, had je dat moeten doen in plaats van samplen.

Schipper pleit ervoor deze teneur los te laten en sampling als kunstvorm te gaan zien. Muzikanten samplen vaak juist om een eerbetoon te brengen aan hun muzikale inspiratiebronnen. “Samples gebruiken is een manier om nieuwe generaties muzikaal op te voeden,” vindt Schipper. Ter illustratie toonde hij een filmpje van de artiest Roy Ayers, die afgelopen zomer optrad op het Dekmantel Festival. Het jonge publiek kende zijn muziek, dankzij sampling – Ayers is de meest gesamplede artiest ter wereld.

Lees het gehele artikel op Mr. Online.

more insights

Een mooie overwinning voor het nachtleven bij onze oosterburen in Berlijn!

Afgelopen week draaide de Berlijnse bestuursrechter de beperking van de openingstijden van een restaurant gelegen in Prenzlauer-Berg, een bekende uitgaansbuurt in Berlijn, door de gemeente terug. De rechtbank was hierbij van oordeel dat de gemeente te weinig acht had geslagen op de meerwaarde van de organische ontwikkeling van een cultureel belangrijke uitgangsbuurt in de stad, en dat een dergelijke uitgaansbuurt speciale bescherming verdient. Hoe zien wij dat terug in Nederland? Een casus zoals deze in Berlijn is voor ons als advocaten en voorvechters voor festivals en nachtcultuur in Amsterdam en de rest van Nederland niet onbekend. als tegen verleende evenementenvergunningen bezwaar wordt gemaakt gaat het bijna altijd om bezwaren van één of enkele omwonende(n), die ondanks maatwerk en tegemoetkomingen door organisatoren vaak jaren achtereen blijven volharden in juridische procedures. De weigering van de gemeente Amsterdam om een vergunning te verlenen voor het iconische Pride event op het Amstelveld vorig jaar vanwege “excessieve overlast” die enkele omwonenden zouden ervaren staat hierbij nog vers in ons geheugen. Juist ook omdat het evenement naast enkele klagers een groot draagvlak heeft onder alle direct omwonenden van het Amstelveld. Ondertussen dreigt het uitgaansleven ook aan de voorkant steeds meer aan banden te worden gelegd, bijvoorbeeld door voorgenomen wijzigingen in het Evenementenbeleid Amsterdam. Een van de voorgenomen wijzigingen ziet op het vervroegen van de eindtijd voor evenementen op zondag: van 23.00 naar 22.00 uur. Onterecht en ongefundeerd als je het ons vraagt. Wij zijn van mening dat de gemeente bij haar keuzes niet steeds opnieuw de kaasschaaf zou moeten hanteren. De uitspraak van de Duitse rechter laat zien dat aan het uitgaansleven en de nachtcultuur ook een zwaar en speciaal belang mag worden toegekend, waar het belang van een enkele klager onder omstandigheden voor moet wijken. Dat is wat ons betreft in Nederland niet anders. Overheden mogen gaan staan voor het rijke nachtleven en festivallandschap dat ons land kenmerkt. Wij vinden dat in Nederland vaak te weinig acht wordt geslagen op de culturele en artistieke meerwaarde van het nachtleven en de festivals, zeker ook waar het grote steden betreft. Het gaat vaak om organische ontwikkelingen, zoals uitgaansbuurten en festivallocaties die soms al decennia gaande zijn en tot culturele ecosystemen zijn uitgegroeid waarin talentopwikkeling op en achter het podium plaats kan vinden. Wij strijden dan ook voor bescherming van de nacht- en festivalcultuur en het doet ons goed om te zien dat wij hierin niet de enige zijn.

11 August 2025

Read
View all