
De persoonlijke kant van het 360-graden model
Nu de traditionele opbrengsten uit de verkoop van fysieke muziekproducties teruglopen, ligt voor de hand dat het belang van de rechten “rondom” de persoon van de artiest zal toenemen. Muziek en branding gaan hand in hand. In deze bijdrage ga ik in op deze bijzondere categorie “persoonlijke” rechten, zoals de rechten op het gebruik van artiesten- en/of handelsnamen, merken, logo’s, domeinnamen, artiestenprofielen, portretten en persona van de artiest. Ook sta ik stil bij de wijze waarop deze rechten ingezet kunnen worden in een 360°-verhouding.
more insights
Hoe zit het met de rechten op merknamen van artiesten?
Bjorn Schipper was deze week gastblogger bij Bax Music en schreef over hoe het zit met de rechten op merknamen van artiesten. Lees het gehele artikel hier!
03 August 2023
ReadNaar een inclusiever en veiliger muzieklandschap en nachtleven
Het thema veiligheid komt in allerlei vormen terug in de muzieksector. In deze bijdrage voor Muziekwereld sta ik stil bij veiligheid rondom evenementen in het algemeen, sociale veiligheid onder bezoekers en geestelijke en lichamelijke gezondheid van artiesten.
05 April 2023
ReadHoe zit het precies met dubbelgangers?
Een recente interessante uitspraak van onze Hoge Raad over *lookalikes* is de aanleiding om in deze editie van *Muziekwereld* aandacht te besteden aan de portret- en imagerechten van artiesten in relatie tot deze dubbelgangers. Kun je als (bekende) artiest actie ondernemen tegen zo’n lookalike in bijvoorbeeld reclame? Alvorens in te gaan op lookalikes geef ik eerst een snelle introductie in het portretrecht.
05 April 2023
Read