
DJBroadcast crowdfundcampagne: Masterclass voor dance professionals
06 December 2016
contact us - contact us -
DJBroadcast crowdfundcampagne: Masterclass voor dance professionals
Bij Het Kantoor van de Nacht in de A’DAM Toren kan je als danceorganisatie, artiest of agency aankloppen voor juridisch advies. Ook kan je er terecht met vragen over verzekeringen voor events en artiesten. Het Kantoor van de Nacht dient als platform en netwerk dat de professionele aspecten van onze nacht-, club- en festivalcultuur belicht en is een initiatief van Schipper Legal (nachtadvocaat Bjorn Schipper) en No Risk Events (verzekeringsspecialist Maarten van Denderen). Samen bieden ze ten behoeve van de #DJB4LIFE crowdfundcampagne een unieke masterclass aan.
Bjorn en Maarten geven twee uur lang college. In het eerste deel laten ze zien op welke juridische aspecten je moet letten wanneer je een clubavond of een festival organiseert. Of waar je aan moet denken wanneer je aan de weg timmert als artiest. En tegen welke juridische valkuilen lopen management- of boekingsagentschappen aan? Het tweede deel van de masterclass staat in het teken van verzekeren. Hoe kan je je als organisatie of artiest verzekeren voor allerhande risico's, van slecht weer tot ongevallen tot annulering van boekingen?
De masterclass vindt op een later te bepalen datum plaats in Het Kantoor van de Nacht in de A'DAM Toren. Er is plaats voor twintig deelnemers. Door een donatie van vijftig euro ten behoeve van onze crowdfundpagina te doen verzeker (ha!) je jezelf van een plek. Meer doneren mag natuurlijk ook. Als je je inschrijft, kan vooraf al je vragen, ervaringen of onderwerpen met Bjorn en Maarten delen als je denkt dat deze van meerwaarde zijn voor de masterclass.
more insights
ADE: The People Behind The Scenes
Honored to be involved in ADE’s campaign this year. The portrait of Bjorn Schipper is a part of the ADE ’22 photoshoot by Krijn van Noordwijk. The series portrays the people that keep our scene alive and push our industry forward, and represent the entire range of electronic music.
19 October 2022
ReadInvesteringen zolderkamerproducers verdienen óók bescherming
In Muziekwereld 2017-4 schreef ik over de uitspraak van de rechtbank in eerste aanleg in de langslepende kwestie van *deejay*, producer en artiest Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. In het hoger beroep heeft het Gerechtshof eind 2019 een voor de Nederlandse muziekindustrie belangrijke uitspraak gedaan. In deze bijdrage voor *Muziekwereld* ga ik vooral in op de overwegingen van het Hof over het naburige recht van fonogrammenproducenten in relatie tot zogeheten ‘zolderkamerproducers’: artiesten/producers die hun tracks vooral ‘thuis’ in een eigen studio en/of met eigen instrumenten, apparatuur en/of software maken. Uit de uitspraak van het Hof blijkt verder dat het op 1 juli 2015 ingevoerde auteurscontractenrecht onder bepaalde omstandigheden reflexwerking kan hebben en tevens van toepassing kan zijn op overeenkomsten die strikt genomen géén exploitatieovereenkomst zijn.
09 June 2022
ReadNabuurrechtelijke erkenning voor zolderkamer producers
Op 17 december 2021 deed de Hoge Raad uitspraak in de langslepende zaak van DJ, artiest en muziekproducer Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. De uitvoerig gemotiveerde beslissingen van de rechtbank uit 2017 en het hof uit 2019 houden de Nederlandse muzieksector nog steeds bezig. Daar komt nu het arrest van de Hoge Raad bij. Ons hoogste rechtscollege overweegt dat het hof – in navolging van de rechtbank – op terechte gronden geoordeeld heeft dat Martin Garrix nabuurrechtelijk als fonogrammenproducent van zijn muziekopnamen moet worden beschouwd. Niettemin vernietigt de Hoge Raad de uitspraak van het hof vanwege onjuiste toepassing van het auteurscontractenrecht bij de beoordeling van de royaltybepalingen en eenzijdige verlengingsbedingen in de management- en productieovereenkomsten tussen partijen en het niet in behandeling nemen van Garrix’ (subsidiaire) vordering gebaseerd op de algemene redelijkheid en billijkheid.
01 January 2022
ReadDe zoete wraak van La Swift
In deze bijdrage voor Muziekwereld sta ik stil bij de inhoud van titelexclusiviteit in de vorm van heropnameclausules in artiesten- en platencontracten. De aan- leiding is een rel van heb ik jou daar tussen wereldster Taylor Swift (‘La Swift’) en haar voormalige manager en platenbaas. Deze rel kreeg in het afgelopen jaar veel aandacht in de media1 en laat stiekem zien dat (ook) de inhoud van een artiesten- of platencontract de carrière van een artiest kan maken of breken.
01 October 2021
Read