Het nieuwe abnormaal
01 April 2020
contact us - contact us -Het nieuwe abnormaal
Op het moment van het schrijven van deze bijdrage zijn in beginsel tot 1 september 2020 meld- en vergunningplichtige evenementen verboden en discotheken, clubs en vergelijkbare gelegenheden nog steeds gesloten. Alles tegen de achtergrond van wat het kabinet als het zogenaamde nieuwe normaal heeft gepresenteerd: de anderhalvemetersamenleving waarbij mensen zoveel mogelijk 1,5 meter afstand tot elkaar bewaren.
In deze bijdrage voor Muziekwereld kijk ik samen met verzekeringsagent en adviseur Maarten van Denderen van Klap No Risk terug op de ontwikkelingen in de afgelopen maanden. Daarnaast worden alvast contouren geschetst van een mogelijke oplossing op lange termijn in het belang van de gehele entertainmentindustrie.
Van virus in China tot wereldwijde coronapandemie
In onze wederzijdse entertainmentpraktijken ondervonden een aantal klanten eind 2019 en begin van dit jaar de eerste negatieve gevolgen van de verspreiding van een nieuw virus, toen nog vooral in en om de Chinese miljoenenstad Wuhan. In januari van dit jaar werd vastgesteld dat het om het zogeheten Covid-19-virus gaat, ook wel coronavirus genoemd. Enkele evenementen en optredens van artiesten die in China gepland stonden moesten hierdoor worden geannuleerd. Boekingsovereenkomsten in verband met deze buitenlandse optredens van de artiesten en de contractuele afspraken met toeleveranciers van de betrokken buitenlandse evenementen moesten onder de loep worden genomen.
Een paar weken later drongen dezelfde vraagstukken de Nederlandse rechtssfeer binnen doordat het coronavirus zich ook hier razendsnel verspreidde en onze overheid zowel in preventief als reactief opzicht gefaseerde noodmaatregelen afkondigde. Nederlandse promotors, venues, podia, clubs en theaters verkeerden aan de vooravond van het festivalseizoen van de ene op de andere dag in grote onzekerheid over het al dan niet doorgang kunnen vinden van hun evenementen, concerten en programma’s. Ondertussen moesten er razendsnel allerlei scenario’s uitgedacht worden om adequaat te kunnen reageren op de ontwikkelingen rondom het coronavirus en de daarmee samenhangende overheidsmaatregelen. Niet in de laatste plaats op financieel vlak omdat er plotselinge stagnatie in ticketinkomsten optrad vanwege de ontstane onzekerheid over het al dan niet door kunnen laten gaan van evenementen en concerten. Daarnaast bestond er een reëel risico op restitutie van de reeds betaalde ticketgelden indien bezoekers daar massaal om zouden gaan vragen.
Dit zou weer kunnen leiden tot een financiële leegloop van organisaties waardoor zij op hun beurt niet (meer) zouden kunnen voldoen aan hun verplichtingen in de richting van de artiesten en toeleveranciers. Het gehele ecosysteem rondom evenementen en concerten van nauw met elkaar verweven toeleveranciers is hiermee nog verder onder druk komen te staan.
more insights
Het verbod op een dansstijl: bubbling op het zomercarnaval
In de aanloop naar het Zomercarnaval in Rotterdam ontstond de nodige commotie over het door de organisatie aangekondigde verbod op de dansstijl- en vorm bubbling. De organisatie van de straatparade verbood de deelnemers aan het Zomercarnaval ‘vulgair te dansen’. Daarbij werd de dansstijl- en vorm bubbling als voorbeeld gegeven.
06 March 2024
ReadKunstmatige intelligentie roept interessante juridische vragen op: zelflerende machines
Kunstmatige intelligentie oftewel Artificial Intelligence (AI) is nu al niet meer weg te denken. In het afgelopen jaar stond dit technologische fenomeen meer dan eens centraal in de mediaberichtgeving. Of het nu gaat over de duistere kanten van generatieve AI – ‘AI is een nieuw gevaarlijk wapen en vormt een existentiële bedreiging voor de mensheid’ – of de onbegrensde mogelijkheden van de toepassing van deze technologische ‘zelflerende machines’ bij het maken van creaties, AI gaat in onze mensenlevens een steeds belangrijkere rol spelen. In deze bijdrage voor Muziekwereld ga ik in op een aantal juridische aspecten van AI die met name voor de muzieksector van belang kunnen zijn.
06 March 2024
ReadSubsidies als smeermiddel voor festivalprogrammering: evenementenbeleid gemeente Amsterdam ter discussie
In mijn bijdrage aan deze subsidiespecial van Muziekwereld zoom ik graag in op een recent aangekondigde aanpassing van het evenementenbeleid van de gemeente Amsterdam die mogelijk ingrijpende gevolgen kan hebben voor de festivalmarkt. Niet alleen in de hoofdstad maar ook elders, als andere gemeenten dit voorbeeld gaan volgen. Waar de gemeente inzet op muzikaal-inhoudelijke bemoeienis met de programmering van festivals, vestig ik graag de aandacht op verstrekking van speciale subsidies als alternatief smeermiddel om tot hetzelfde resultaat te kunnen komen.
06 March 2024
Read