
Het nieuwe abnormaal
Op het moment van het schrijven van deze bijdrage zijn in beginsel tot 1 september 2020 meld- en vergunningplichtige evenementen verboden en discotheken, clubs en vergelijkbare gelegenheden nog steeds gesloten. Alles tegen de achtergrond van wat het kabinet als het zogenaamde nieuwe normaal heeft gepresenteerd: de anderhalvemetersamenleving waarbij mensen zoveel mogelijk 1,5 meter afstand tot elkaar bewaren.
In deze bijdrage voor Muziekwereld kijk ik samen met verzekeringsagent en adviseur Maarten van Denderen van Klap No Risk terug op de ontwikkelingen in de afgelopen maanden. Daarnaast worden alvast contouren geschetst van een mogelijke oplossing op lange termijn in het belang van de gehele entertainmentindustrie.
Van virus in China tot wereldwijde coronapandemie
In onze wederzijdse entertainmentpraktijken ondervonden een aantal klanten eind 2019 en begin van dit jaar de eerste negatieve gevolgen van de verspreiding van een nieuw virus, toen nog vooral in en om de Chinese miljoenenstad Wuhan. In januari van dit jaar werd vastgesteld dat het om het zogeheten Covid-19-virus gaat, ook wel coronavirus genoemd. Enkele evenementen en optredens van artiesten die in China gepland stonden moesten hierdoor worden geannuleerd. Boekingsovereenkomsten in verband met deze buitenlandse optredens van de artiesten en de contractuele afspraken met toeleveranciers van de betrokken buitenlandse evenementen moesten onder de loep worden genomen.
Een paar weken later drongen dezelfde vraagstukken de Nederlandse rechtssfeer binnen doordat het coronavirus zich ook hier razendsnel verspreidde en onze overheid zowel in preventief als reactief opzicht gefaseerde noodmaatregelen afkondigde. Nederlandse promotors, venues, podia, clubs en theaters verkeerden aan de vooravond van het festivalseizoen van de ene op de andere dag in grote onzekerheid over het al dan niet doorgang kunnen vinden van hun evenementen, concerten en programma’s. Ondertussen moesten er razendsnel allerlei scenario’s uitgedacht worden om adequaat te kunnen reageren op de ontwikkelingen rondom het coronavirus en de daarmee samenhangende overheidsmaatregelen. Niet in de laatste plaats op financieel vlak omdat er plotselinge stagnatie in ticketinkomsten optrad vanwege de ontstane onzekerheid over het al dan niet door kunnen laten gaan van evenementen en concerten. Daarnaast bestond er een reëel risico op restitutie van de reeds betaalde ticketgelden indien bezoekers daar massaal om zouden gaan vragen.
Dit zou weer kunnen leiden tot een financiële leegloop van organisaties waardoor zij op hun beurt niet (meer) zouden kunnen voldoen aan hun verplichtingen in de richting van de artiesten en toeleveranciers. Het gehele ecosysteem rondom evenementen en concerten van nauw met elkaar verweven toeleveranciers is hiermee nog verder onder druk komen te staan.
more insights
Een mooie overwinning voor het nachtleven bij onze oosterburen in Berlijn!
Afgelopen week draaide de Berlijnse bestuursrechter de beperking van de openingstijden van een restaurant gelegen in Prenzlauer-Berg, een bekende uitgaansbuurt in Berlijn, door de gemeente terug. De rechtbank was hierbij van oordeel dat de gemeente te weinig acht had geslagen op de meerwaarde van de organische ontwikkeling van een cultureel belangrijke uitgangsbuurt in de stad, en dat een dergelijke uitgaansbuurt speciale bescherming verdient. Hoe zien wij dat terug in Nederland? Een casus zoals deze in Berlijn is voor ons als advocaten en voorvechters voor festivals en nachtcultuur in Amsterdam en de rest van Nederland niet onbekend. als tegen verleende evenementenvergunningen bezwaar wordt gemaakt gaat het bijna altijd om bezwaren van één of enkele omwonende(n), die ondanks maatwerk en tegemoetkomingen door organisatoren vaak jaren achtereen blijven volharden in juridische procedures. De weigering van de gemeente Amsterdam om een vergunning te verlenen voor het iconische Pride event op het Amstelveld vorig jaar vanwege “excessieve overlast” die enkele omwonenden zouden ervaren staat hierbij nog vers in ons geheugen. Juist ook omdat het evenement naast enkele klagers een groot draagvlak heeft onder alle direct omwonenden van het Amstelveld. Ondertussen dreigt het uitgaansleven ook aan de voorkant steeds meer aan banden te worden gelegd, bijvoorbeeld door voorgenomen wijzigingen in het Evenementenbeleid Amsterdam. Een van de voorgenomen wijzigingen ziet op het vervroegen van de eindtijd voor evenementen op zondag: van 23.00 naar 22.00 uur. Onterecht en ongefundeerd als je het ons vraagt. Wij zijn van mening dat de gemeente bij haar keuzes niet steeds opnieuw de kaasschaaf zou moeten hanteren. De uitspraak van de Duitse rechter laat zien dat aan het uitgaansleven en de nachtcultuur ook een zwaar en speciaal belang mag worden toegekend, waar het belang van een enkele klager onder omstandigheden voor moet wijken. Dat is wat ons betreft in Nederland niet anders. Overheden mogen gaan staan voor het rijke nachtleven en festivallandschap dat ons land kenmerkt. Wij vinden dat in Nederland vaak te weinig acht wordt geslagen op de culturele en artistieke meerwaarde van het nachtleven en de festivals, zeker ook waar het grote steden betreft. Het gaat vaak om organische ontwikkelingen, zoals uitgaansbuurten en festivallocaties die soms al decennia gaande zijn en tot culturele ecosystemen zijn uitgegroeid waarin talentopwikkeling op en achter het podium plaats kan vinden. Wij strijden dan ook voor bescherming van de nacht- en festivalcultuur en het doet ons goed om te zien dat wij hierin niet de enige zijn.
11 August 2025
ReadPlus One Legal en Kunstenbond strijden voor eerlijke streaminginkomsten
Vandaag vond de zitting in de rechtszaak tegen Universal plaats, in de rechtbank van Amsterdam. We pleiten in deze rechtszaak voor betere streaming percentages voor artiesten. Het vonnis van de rechter verwachten we eind van de zomer.
08 July 2025
ReadKunstmatige intelligentie roept interessante juridische vragen op: zelflerende machines
Kunstmatige intelligentie oftewel Artificial Intelligence (AI) is nu al niet meer weg te denken. In het afgelopen jaar stond dit technologische fenomeen meer dan eens centraal in de mediaberichtgeving. Of het nu gaat over de duistere kanten van generatieve AI – ‘AI is een nieuw gevaarlijk wapen en vormt een existentiële bedreiging voor de mensheid’ – of de onbegrensde mogelijkheden van de toepassing van deze technologische ‘zelflerende machines’ bij het maken van creaties, AI gaat in onze mensenlevens een steeds belangrijkere rol spelen. In deze bijdrage voor Muziekwereld ga ik in op een aantal juridische aspecten van AI die met name voor de muzieksector van belang kunnen zijn.
01 January 2025
ReadHet verbod op een dansstijl: bubbling op het zomercarnaval
In de aanloop naar het Zomercarnaval in Rotterdam ontstond de nodige commotie over het door de organisatie aangekondigde verbod op de dansstijl- en vorm bubbling. De organisatie van de straatparade verbood de deelnemers aan het Zomercarnaval ‘vulgair te dansen’. Daarbij werd de dansstijl- en vorm bubbling als voorbeeld gegeven.
06 March 2024
Read