ellipse

Het nieuwe normaal

Foto het nieuwe normaal

Het nieuwe normaal

Terugkijkend op het afgelopen anderhalf jaar heb ik mij – mede naar aanleiding van diverse gesprekken met verschillende actoren uit de muziekindustrie – de vraag gesteld of de coronapandemie in bepaalde opzichten een louterend effect zou kunnen hebben op verschillende facetten van diezelfde muziekindustrie. Wat zou post-corona beter of anders kunnen? De vooravond van de heropening van het live circuit lijkt mij bij uitstek een goed moment om mijn globale gedachten over enkele fair practices met jullie te delen.

Vergeet nooit waar artiesten vandaan komen


In de professionele voetbalwereld is het inmiddels een standaardregel dat een topvoetballer bij een (mega) transfer middels een doorverkooppercentage een deel van de transfersom laat terugvloeien naar de club(s) waar hij of zij vanaf de leeftijd van 12 jaar gespeeld heeft. Zo kon het gebeuren dat sterspeler Frenkie de Jong in 2019 door FC Barcelona van Ajax werd gekocht voor een transfersom van tussen de 75 en 86 miljoen euro en dat zijn voormalige clubs Willem II en RKC respectievelijk een bedrag van 8,5 miljoen en 5 miljoen euro van Ajax ontvingen. Frenkie de Jong’s amateurclub ASV Arkel kon hier helaas niet van profiteren doordat de speler destijds nog geen 12 jaar was. De clubs in de opleidingsketen hebben in het bijzonder recht op een opleidingsvergoeding en solidariteitsbijdrage bij latere transfers van de spelers. Deze financiële prikkel voor voetbalclubs beoogt de talentontwikkeling en het opleiden van talentvolle spelers te stimuleren.

Waarom niet het mechanisme achter deze financiële regeling uit de voetbalwereld ook over de volle breedte op de boekings- en managementkantoren toepassen? Talentvolle artiesten zullen doorgaans aan het begin van hun artistieke carrière vanaf een zeker moment begeleid worden door artiestenmanagers en/of boekingsagenten. Met name in de eerste twee tot drie jaar van die professionele begeleiding zullen goede managers en boekers relatief veel meters moeten maken met de bedoeling en in de hoop dat de artiest een sprong gaat maken. Managers en boekers werken in die initiële jaren meestal voor een relatief lage beloning omdat de inkomsten uit muziek en optredens nog vrij laag zijn.

In zoverre ‘investeren’ deze professionals indirect in de carrière van hun artiesten, met name omdat zij geloven in het talent en de capaciteiten van deze artiesten. Heeft een artiest eenmaal succes, dan bestaat de kans dat grotere of meer gerenommeerde management- en/ of boekingskantoren zich bij deze artiest zullen melden voor professionele begeleiding in de volgende fase van zijn of haar artistieke carrière. Op zich is hier natuurlijk niets mis mee, maar zonder de inspanningen en betrokkenheid van de eerste manager en/of boeker was de artiest waarschijnlijk niet zomaar op dit niveau gekomen. Zou het niet fair zijn als de eerste manager en/ of boeker gedurende een bepaalde tijd standaard zou kunnen meeprofiteren van de latere inkomsten van of vanwege de artiest?

Lees het gehele artikel hier!

more insights

Een mooie overwinning voor het nachtleven bij onze oosterburen in Berlijn!

Afgelopen week draaide de Berlijnse bestuursrechter de beperking van de openingstijden van een restaurant gelegen in Prenzlauer-Berg, een bekende uitgaansbuurt in Berlijn, door de gemeente terug. De rechtbank was hierbij van oordeel dat de gemeente te weinig acht had geslagen op de meerwaarde van de organische ontwikkeling van een cultureel belangrijke uitgangsbuurt in de stad, en dat een dergelijke uitgaansbuurt speciale bescherming verdient. Hoe zien wij dat terug in Nederland? Een casus zoals deze in Berlijn is voor ons als advocaten en voorvechters voor festivals en nachtcultuur in Amsterdam en de rest van Nederland niet onbekend. als tegen verleende evenementenvergunningen bezwaar wordt gemaakt gaat het bijna altijd om bezwaren van één of enkele omwonende(n), die ondanks maatwerk en tegemoetkomingen door organisatoren vaak jaren achtereen blijven volharden in juridische procedures. De weigering van de gemeente Amsterdam om een vergunning te verlenen voor het iconische Pride event op het Amstelveld vorig jaar vanwege “excessieve overlast” die enkele omwonenden zouden ervaren staat hierbij nog vers in ons geheugen. Juist ook omdat het evenement naast enkele klagers een groot draagvlak heeft onder alle direct omwonenden van het Amstelveld. Ondertussen dreigt het uitgaansleven ook aan de voorkant steeds meer aan banden te worden gelegd, bijvoorbeeld door voorgenomen wijzigingen in het Evenementenbeleid Amsterdam. Een van de voorgenomen wijzigingen ziet op het vervroegen van de eindtijd voor evenementen op zondag: van 23.00 naar 22.00 uur. Onterecht en ongefundeerd als je het ons vraagt. Wij zijn van mening dat de gemeente bij haar keuzes niet steeds opnieuw de kaasschaaf zou moeten hanteren. De uitspraak van de Duitse rechter laat zien dat aan het uitgaansleven en de nachtcultuur ook een zwaar en speciaal belang mag worden toegekend, waar het belang van een enkele klager onder omstandigheden voor moet wijken. Dat is wat ons betreft in Nederland niet anders. Overheden mogen gaan staan voor het rijke nachtleven en festivallandschap dat ons land kenmerkt. Wij vinden dat in Nederland vaak te weinig acht wordt geslagen op de culturele en artistieke meerwaarde van het nachtleven en de festivals, zeker ook waar het grote steden betreft. Het gaat vaak om organische ontwikkelingen, zoals uitgaansbuurten en festivallocaties die soms al decennia gaande zijn en tot culturele ecosystemen zijn uitgegroeid waarin talentopwikkeling op en achter het podium plaats kan vinden. Wij strijden dan ook voor bescherming van de nacht- en festivalcultuur en het doet ons goed om te zien dat wij hierin niet de enige zijn.

11 August 2025

Read
View all