ellipse

Jazzproducties in eigen beheer

Plusone avatar black

Jazzproducties in eigen beheer

ONLINE EXPLOITATIE VAN IN EIGEN BEHEER GEMAAKTE JAZZPRODUCTIES

De muziekindustrie is constant aan veranderingen onderhevig. Met de opkomst van het internet midden jaren ’90 van de vorige eeuw is er in relatief korte tijd véél veranderd. Waar veranderingen traditiegetrouw volgen op de invoering van nieuwe, vervangende analoge muziekdragers, biedt het internet met één druk op knop haast onbegrensde nieuwe exploitatiemogelijkheden. Nieuwe digitale technieken hebben in rap tempo het klassieke fysieke distributiemodel op zijn kop gezet. Internet blijkt een prima medium voor het uitbrengen van muziekproducties in eigen beheer. Een goed voorbeeld binnen de jazz isLoet van der Lee.In deze bijdrage voor de seminargids van de Dag van de Nederlandse Jazz 2008 sta ik vanuit het perspectief van het “eigen jazzlabel” stil bij de juridische aspecten van het in eigenbeheer online uitbrengen van jazzproducties. De auteursrechtelijke en nabuurrechtelijke achtergronden van het op het internet exploiteren van in eigen beheer geproduceerde muziekopnamen komen aan bod. Zowel via (eigen) websites als via persoonlijke muziekprofielen op websites als MySpace. Het gaat daarbij om het aanbieden en distribueren van analoge dragers (o.a. CD’s en DVD’s) met daarop vastgelegd uitvoeringen van muziekwerken en om gedigitaliseerde muziekopnamen, al dan niet gecombineerd met de mogelijkheid om online (fragmenten van) muziekopnamen af te spelen en te beluisteren.Voordat ik in ga op de muziekproducties die in eigen beheer zijn geproduceerd, duid ik eerst de auteursrechtelijke en nabuurrechtelijke exploitatiegrondslagen.

more insights

Een mooie overwinning voor het nachtleven bij onze oosterburen in Berlijn!

Afgelopen week draaide de Berlijnse bestuursrechter de beperking van de openingstijden van een restaurant gelegen in Prenzlauer-Berg, een bekende uitgaansbuurt in Berlijn, door de gemeente terug. De rechtbank was hierbij van oordeel dat de gemeente te weinig acht had geslagen op de meerwaarde van de organische ontwikkeling van een cultureel belangrijke uitgangsbuurt in de stad, en dat een dergelijke uitgaansbuurt speciale bescherming verdient. Hoe zien wij dat terug in Nederland? Een casus zoals deze in Berlijn is voor ons als advocaten en voorvechters voor festivals en nachtcultuur in Amsterdam en de rest van Nederland niet onbekend. als tegen verleende evenementenvergunningen bezwaar wordt gemaakt gaat het bijna altijd om bezwaren van één of enkele omwonende(n), die ondanks maatwerk en tegemoetkomingen door organisatoren vaak jaren achtereen blijven volharden in juridische procedures. De weigering van de gemeente Amsterdam om een vergunning te verlenen voor het iconische Pride event op het Amstelveld vorig jaar vanwege “excessieve overlast” die enkele omwonenden zouden ervaren staat hierbij nog vers in ons geheugen. Juist ook omdat het evenement naast enkele klagers een groot draagvlak heeft onder alle direct omwonenden van het Amstelveld. Ondertussen dreigt het uitgaansleven ook aan de voorkant steeds meer aan banden te worden gelegd, bijvoorbeeld door voorgenomen wijzigingen in het Evenementenbeleid Amsterdam. Een van de voorgenomen wijzigingen ziet op het vervroegen van de eindtijd voor evenementen op zondag: van 23.00 naar 22.00 uur. Onterecht en ongefundeerd als je het ons vraagt. Wij zijn van mening dat de gemeente bij haar keuzes niet steeds opnieuw de kaasschaaf zou moeten hanteren. De uitspraak van de Duitse rechter laat zien dat aan het uitgaansleven en de nachtcultuur ook een zwaar en speciaal belang mag worden toegekend, waar het belang van een enkele klager onder omstandigheden voor moet wijken. Dat is wat ons betreft in Nederland niet anders. Overheden mogen gaan staan voor het rijke nachtleven en festivallandschap dat ons land kenmerkt. Wij vinden dat in Nederland vaak te weinig acht wordt geslagen op de culturele en artistieke meerwaarde van het nachtleven en de festivals, zeker ook waar het grote steden betreft. Het gaat vaak om organische ontwikkelingen, zoals uitgaansbuurten en festivallocaties die soms al decennia gaande zijn en tot culturele ecosystemen zijn uitgegroeid waarin talentopwikkeling op en achter het podium plaats kan vinden. Wij strijden dan ook voor bescherming van de nacht- en festivalcultuur en het doet ons goed om te zien dat wij hierin niet de enige zijn.

11 August 2025

Read
View all