ellipse

Kleine juridische kroniek van het muziekrecht

Martingarrixfoto

Kleine juridische kroniek van het muziekrecht

Lolly-opname

Het gerechtshof Den Haag deed op 12 maart 2019 uitspraak in de geruchtmakende zaak over het gebruik van de Lolly-opname als achtergrondmuziek in Tel Sell- programma’s. Het gerechtshof oordeelt aan de hand van uitleg van de contractuele afspraken tussen AMP en Tel Sell dat de initieel overeengekomen billijke vergoeding van € 3.000 voor uitzending van de Lolly-opname de gehele billijke vergoeding is. Deze contractuele afspraak houdt ook in dat de opname zonder aanvullende vergoeding gebruikt kan blijven worden voor homeshopping programma’s.


Het Feestduo

Het gerechtshof in ’s-Hertogenbosch4 besliste op 2 april 2019 in het hoger beroep over de Nederlandse vertaling van een Duitstalig muziekwerk dat voor de beoordeling van de grieven (eerst) nodig is dat partijen nadere inlichtingen verschaffen. De rechtbank had reeds in eerste aanleg geoordeeld dat de (muziek) auteursrechten van de Nederlandse vertaler aan Buma/Stemra waren overgedragen. Ook werd vastgesteld dat de oorspronkelijk rechthebbenden (o.a. Universal) bij het verlenen van de toestemming voor de vertaling bedongen hadden dat de Nederlandse vertaler geen eigen aandeel in de auteursrechten zou kunnen claimen.


Overdracht aan Buma/Stemra

Op 10 april 2019 oordeelde de rechtbank Amsterdam dat een bij Buma/Stemra aangesloten auteur van een muziekwerk zijn (muziek)auteursrechten niet zelfstandig kan uitoefenen nu hij zijn auteursrechten reeds door middel van de exploitatieovereenkomst met Buma/Stemra heeft overgedragen aan de collectieve beheersorganisatie. Nu Buma/Stemra toestemming heeft verleend voor het specifieke gebruik van het muziekwerk is geen sprake van auteursrechtinbreuk en bestaat evenmin grond voor het betalen van schadevergoeding. De rechtbank oordeelt verder dat in een redelijke mate aan naamsvermelding van de auteur is gedaan.


Achtergrondmuziek in tandartspraktijken

De rechtbank Amsterdam oordeelde op 24 juli 2019 in een door de KNMT, de Nederlandse beroeps-organisatie van tandartsen, tegen Buma aangespannen zaak over het ten gehore brengen van achtergrondmuziek in tandheelkundige praktijken. Centraal stond de vraag of de tandartsen met hun achtergrondmuziek een mededeling aan het publiek en daarmee een openbaarmaking van muziek verrichten. De rechtbank overweegt onder meer dat de variatie in aantallen patiënten, werknemers en oppervlakte hier steeds een individuele beoordeling vereisen en dat niet in zijn algemeenheid kan worden vastgesteld dat de tandartsen geen mededeling aan het publiek zouden doen.

more insights

Een mooie overwinning voor het nachtleven bij onze oosterburen in Berlijn!

Afgelopen week draaide de Berlijnse bestuursrechter de beperking van de openingstijden van een restaurant gelegen in Prenzlauer-Berg, een bekende uitgaansbuurt in Berlijn, door de gemeente terug. De rechtbank was hierbij van oordeel dat de gemeente te weinig acht had geslagen op de meerwaarde van de organische ontwikkeling van een cultureel belangrijke uitgangsbuurt in de stad, en dat een dergelijke uitgaansbuurt speciale bescherming verdient. Hoe zien wij dat terug in Nederland? Een casus zoals deze in Berlijn is voor ons als advocaten en voorvechters voor festivals en nachtcultuur in Amsterdam en de rest van Nederland niet onbekend. als tegen verleende evenementenvergunningen bezwaar wordt gemaakt gaat het bijna altijd om bezwaren van één of enkele omwonende(n), die ondanks maatwerk en tegemoetkomingen door organisatoren vaak jaren achtereen blijven volharden in juridische procedures. De weigering van de gemeente Amsterdam om een vergunning te verlenen voor het iconische Pride event op het Amstelveld vorig jaar vanwege “excessieve overlast” die enkele omwonenden zouden ervaren staat hierbij nog vers in ons geheugen. Juist ook omdat het evenement naast enkele klagers een groot draagvlak heeft onder alle direct omwonenden van het Amstelveld. Ondertussen dreigt het uitgaansleven ook aan de voorkant steeds meer aan banden te worden gelegd, bijvoorbeeld door voorgenomen wijzigingen in het Evenementenbeleid Amsterdam. Een van de voorgenomen wijzigingen ziet op het vervroegen van de eindtijd voor evenementen op zondag: van 23.00 naar 22.00 uur. Onterecht en ongefundeerd als je het ons vraagt. Wij zijn van mening dat de gemeente bij haar keuzes niet steeds opnieuw de kaasschaaf zou moeten hanteren. De uitspraak van de Duitse rechter laat zien dat aan het uitgaansleven en de nachtcultuur ook een zwaar en speciaal belang mag worden toegekend, waar het belang van een enkele klager onder omstandigheden voor moet wijken. Dat is wat ons betreft in Nederland niet anders. Overheden mogen gaan staan voor het rijke nachtleven en festivallandschap dat ons land kenmerkt. Wij vinden dat in Nederland vaak te weinig acht wordt geslagen op de culturele en artistieke meerwaarde van het nachtleven en de festivals, zeker ook waar het grote steden betreft. Het gaat vaak om organische ontwikkelingen, zoals uitgaansbuurten en festivallocaties die soms al decennia gaande zijn en tot culturele ecosystemen zijn uitgegroeid waarin talentopwikkeling op en achter het podium plaats kan vinden. Wij strijden dan ook voor bescherming van de nacht- en festivalcultuur en het doet ons goed om te zien dat wij hierin niet de enige zijn.

11 August 2025

Read
View all