ellipse

Last Night A Lawyer Saved My Life - Een zwart-gele rollercoaster

Screenshot 2023 06 20 at 15 56 06

Last Night A Lawyer Saved My Life - Een zwart-gele rollercoaster

Okay, nog een keertje dan. Laten we nog een keer terugkijken op het afgelopen Amsterdam Dance Event (ADE). Een klein verslag van ‘mijn’ ADE 2015. Waar hang je als muziekadvocaat op ADE allemaal uit? Een kleine greep.

Maar eerst een disclaimer. Al mijn vooraf bedachte wilde plannen over de events en DJ’s die ik zeker zou gaan checken, en welke interessante panels ik zou gaan bijwonen, verdwijnen helaas vaak als sneeuw voor de zon. De waan van de dag schreeuwt om mijn aandacht, zeker op en rondom ADE. Events die nog snel even hulp nodig hebben, artiesten en agencies die tussen alle bedrijven door met spoed geadviseerd moeten worden.

Dit jaar ben ik op dinsdagavond vol goede moed begonnen, fris en fruitig. Eerst een persoonlijk etentje met mensen van events met wie ik veel samenwerk en dan snel mijn badje en polsbandje opgehaald in de Brakke Grond. Het ADE openingsdebat laten schieten voor de ‘openingsborrel’ bij David Lewis. Daar al ontzettend veel bekenden gezien en gesproken. Die nacht voor de eerste maal op de fiets de stad doorkruist.

Woensdag dan echt de eerste ADE dag. En meteen volle bak omdat ik gevraagd was deel te nemen aan het panel van 12.30 uur, getiteld ‘Best Practice – Papers Please! Contracts: When, Why, How Much’. Onder leiding van Jonty Scruff samen met aantal Amerikaanse entertainment big shots aan een volle zaal in The Dylan uitgelegd wat wel en niet belangrijk is bij het sluiten van muziekcontracten. Mark Quail, advocaat van Richie Hawtin, en Ed Shapiro, advocaat van Kaskade en Eric Prydz, drukten het publiek op het hart dat het vooral ook om het grotere plaatje moet gaan, en niet alleen om percentages en kleine lettertjes in de contracten. Waar wil je als artiest heen en hoe denk je daar te kunnen komen?

In de middag op en neer gependeld tussen The Dylan en Felix Meritis en wat persoonlijke afspraken gehad. Daarna vroeg in de avond aangeschoven voor de DJ Cook Off in Keizer Culinair, de inmiddels befaamde kookwedstrijd tussen DJ’s. En wederom het bewijs dat draaikunst niet ver van kookkunst af ligt. Onder de koks streden Carl Cox, Shinedoe, 2000 and One, Joseph Capriati, Rebekah en Kölsch om de eer. De jury, bestaande uit Paul Oakenfold, Seth Troxler en Dave Clarke, riepen Kölsch met zijn gerecht uit tot winnaar, net als vorig jaar. Aan mijn technoheld Carl Cox nog wel gevraagd waarom hij niet op drie fornuizen tegelijk aan het koken was. Ik kreeg een bulderende lach als antwoord. De avond afgesloten in Feijoja met een biertje bij SoHaSo van Nuno Dos Santos en de Spinnin’ borrel in AIR.

Donderdag stond vooral in het teken van een presentatie die ik moest geven aan een groep jonge advocaten ‘van morgen’. Namens ADE heb ik hen een inkijk gegeven in de juridische aspecten van ADE in al haar facetten, inclusief voorproefje van mijn eigen panel van vrijdag over sampling. Daarbij met behulp van een klassieke uitvoering van ‘The Bells’ meteen ook een muzikale brug geslagen met het gesprek met Jeff Mills dat zij direct na mijn praatje zouden gaan bijwonen. In de avond een drankje gedaan op de borrels van de fiscalisten Grey Men in Suzy Wong en ID&T in AIR. Op die laatste borrel liep ik natuurlijk ook EDM Clublife Magazine tegen het lijf. In de nachtelijke uurtjes genoten van Motor City Drum Ensemble op Dekmantel. De liefde voor muziek is groot!

Lees hier het gehele artikel

more insights

Een mooie overwinning voor het nachtleven bij onze oosterburen in Berlijn!

Afgelopen week draaide de Berlijnse bestuursrechter de beperking van de openingstijden van een restaurant gelegen in Prenzlauer-Berg, een bekende uitgaansbuurt in Berlijn, door de gemeente terug. De rechtbank was hierbij van oordeel dat de gemeente te weinig acht had geslagen op de meerwaarde van de organische ontwikkeling van een cultureel belangrijke uitgangsbuurt in de stad, en dat een dergelijke uitgaansbuurt speciale bescherming verdient. Hoe zien wij dat terug in Nederland? Een casus zoals deze in Berlijn is voor ons als advocaten en voorvechters voor festivals en nachtcultuur in Amsterdam en de rest van Nederland niet onbekend. als tegen verleende evenementenvergunningen bezwaar wordt gemaakt gaat het bijna altijd om bezwaren van één of enkele omwonende(n), die ondanks maatwerk en tegemoetkomingen door organisatoren vaak jaren achtereen blijven volharden in juridische procedures. De weigering van de gemeente Amsterdam om een vergunning te verlenen voor het iconische Pride event op het Amstelveld vorig jaar vanwege “excessieve overlast” die enkele omwonenden zouden ervaren staat hierbij nog vers in ons geheugen. Juist ook omdat het evenement naast enkele klagers een groot draagvlak heeft onder alle direct omwonenden van het Amstelveld. Ondertussen dreigt het uitgaansleven ook aan de voorkant steeds meer aan banden te worden gelegd, bijvoorbeeld door voorgenomen wijzigingen in het Evenementenbeleid Amsterdam. Een van de voorgenomen wijzigingen ziet op het vervroegen van de eindtijd voor evenementen op zondag: van 23.00 naar 22.00 uur. Onterecht en ongefundeerd als je het ons vraagt. Wij zijn van mening dat de gemeente bij haar keuzes niet steeds opnieuw de kaasschaaf zou moeten hanteren. De uitspraak van de Duitse rechter laat zien dat aan het uitgaansleven en de nachtcultuur ook een zwaar en speciaal belang mag worden toegekend, waar het belang van een enkele klager onder omstandigheden voor moet wijken. Dat is wat ons betreft in Nederland niet anders. Overheden mogen gaan staan voor het rijke nachtleven en festivallandschap dat ons land kenmerkt. Wij vinden dat in Nederland vaak te weinig acht wordt geslagen op de culturele en artistieke meerwaarde van het nachtleven en de festivals, zeker ook waar het grote steden betreft. Het gaat vaak om organische ontwikkelingen, zoals uitgaansbuurten en festivallocaties die soms al decennia gaande zijn en tot culturele ecosystemen zijn uitgegroeid waarin talentopwikkeling op en achter het podium plaats kan vinden. Wij strijden dan ook voor bescherming van de nacht- en festivalcultuur en het doet ons goed om te zien dat wij hierin niet de enige zijn.

11 August 2025

Read
View all