
Last Night A Lawyer Saved My Life - Eventconcepten: gouden eieren
20 June 2015
contact us - contact us -
Last Night A Lawyer Saved My Life - Eventconcepten: gouden eieren
DJ's zijn over het algemeen drukke baasjes. Om met een open deur te beginnen: ze draaien op feestjes. En wil je als DJ in bepaalde scenes een beetje credible zijn, zul je ook muziek moeten kunnen produceren. Desnoods met behulp van een ghostwriter, dat weet toch verder niemand (behalve ik, maar ik heb dan ook een beroepsgeheim).
Er zijn ook DJ's die een eigen platenlabel of publishing company opzetten. Dit is aantrekkelijk als je om je heen muzikaal talent verzamelt dat een creatieve bijdrage levert aan producties of eigen producties aanbrengt. Bijvoorbeeld Tom Trago met zijn label Voyage Direct of Nuno Dos Santos met zijn Something Is Happening Somewhere. De overtreffende trap is voor de DJ's die ook nog tijd en ruimte vinden om hun eigen boekings- en/of managementagency op te zetten. Op die manier kunnen zij - naast zichzelf - een heel roster aan artiesten aanbieden en begeleiden. Zo is Tom Trago dit jaar zijn eigen Voyage Select agency begonnen.
Nog niet druk genoeg? Ga dan je eigen feestjes geven. Naast draaien en muziek maken, zijn er natuurlijk vele DJ's die direct of indirect betrokken zijn bij het organiseren van feestjes. En feestjes worden events, en events worden festivals. Voor je het weet ligt de wereld ook in dat opzicht aan je voeten. Joost van Bellen en de jongens van Dekmantel Soundsystem kunnen er over meepraten.
Wat begint als iets met vrienden en gelijkgestemde muziekliefhebbers, kan dus uitgroeien tot een prachtig monster. Als iets ons de recente overnames door SFX heeft geleerd, is het dat eventconcepten de gouden eieren van organisatoren zijn. Het concept en de branding van een event genereren waardevolle goodwill die, bijvoorbeeld bij een overname, te kapitaliseren is. Het zijn ook objecten die je in licentie kan laten exploiteren door lokale partners. Sensation is vanwege de buitenlandse exploitatie een van de wegbereiders op dit gebied. Vergeet ook niet dat veel events vanwege de duizenden followers en likes een schat aan Big Data aan hun kont hebben hangen.
Belangrijk is om vanaf het begin van de ontwikkeling en organisatie van een event besef te hebben van de conceptuele kant van het feestje. Beschrijf daarom vanaf scratch de inhoud en uitwerking van het concept, bijvoorbeeld aan de hand van de gekozen thematiek, kernwaarden, aankleding, podia, visuele uitwerking, line-up, productie etc. Net als in een draaiboek. En zorg tijdig voor de juridische bescherming van die conceptuele inhoud, inclusief de naam, het logo en dito registratie van domeinnamen en social media accounts.
more insights
Hoe zit het met de rechten op merknamen van artiesten?
Bjorn Schipper was deze week gastblogger bij Bax Music en schreef over hoe het zit met de rechten op merknamen van artiesten. Lees het gehele artikel hier!
03 August 2023
ReadNaar een inclusiever en veiliger muzieklandschap en nachtleven
Het thema veiligheid komt in allerlei vormen terug in de muzieksector. In deze bijdrage voor Muziekwereld sta ik stil bij veiligheid rondom evenementen in het algemeen, sociale veiligheid onder bezoekers en geestelijke en lichamelijke gezondheid van artiesten.
05 April 2023
ReadHoe zit het precies met dubbelgangers?
Een recente interessante uitspraak van onze Hoge Raad over *lookalikes* is de aanleiding om in deze editie van *Muziekwereld* aandacht te besteden aan de portret- en imagerechten van artiesten in relatie tot deze dubbelgangers. Kun je als (bekende) artiest actie ondernemen tegen zo’n lookalike in bijvoorbeeld reclame? Alvorens in te gaan op lookalikes geef ik eerst een snelle introductie in het portretrecht.
05 April 2023
Read