ellipse

Last Night A Lawyer Saved My Life - Het geheim van publishing

Screenshot 2023 06 20 at 15 56 06

Last Night A Lawyer Saved My Life - Het geheim van publishing

Om de een of andere reden hangt er rond publishing van muziek nog steeds een zweem van onwetendheid. Vele makers van muziek hebben wel eens van publishing gehoord, soms zelfs een publishing contract of set van publishing contracten onder ogen gekregen, maar vraag is wat doen publishers eigenlijk en is het nodig om een publisher te hebben?

Raymond van Vliet, directeur en (mede)eigenaar van Cloud 9 Music, een van Neerlands belangrijkste publishers op het gebied van dance, schreef onlangs in het magazine EB Entertainment Business een helder en lezenswaardig artikel over wat publishers - ook wel muziekuitgevers - precies doen en wat zij allemaal voor makers van muziek kunnen betekenen. Check het artikel van Raymond van Vliet voor meer gedetailleerde achtergrondinformatie over het nut en de rol van publishers.

Ik maak jullie alvast warm voor een mogelijke kennismaking met een uitgever. Muziekuitgevers stonden aan de wieg van de muziekindustrie zoals wij deze vandaag de dag kennen. Met name doordat zij via de verkoop van bladmuziek aan muziekpromotie deden en zo een eigen afzetmarkt voor muziek creëerden. De publisher van nu is een moderne 'muziekbemiddelaar' die op allerlei manieren en via allerlei verschillende online en offline kanalen muziekwerken probeert te verkopen. Het professionele netwerk van een publisher kan de verdere carrière van muziekmakers een boost geven door op het juiste moment de juiste link te leggen. Ineens is daar die ene vette topline die je nog nodig bleek te hebben voor het afmaken van je instrumentale track, en een potentiële wereldhit is geboren. Publishers kunnen een belangrijke schakel zijn tussen jouw muziek en de A&R's van platenlabels. Het organiseren door publishers van speciale 'schrijfsessies' of writingcamps tussen componisten, tekstschrijvers en producers kan een 1+1=3 uitwerking hebben op de wederzijdse muzikale creativiteit en tot mooie resultaten leiden.


more insights

Een mooie overwinning voor het nachtleven bij onze oosterburen in Berlijn!

Afgelopen week draaide de Berlijnse bestuursrechter de beperking van de openingstijden van een restaurant gelegen in Prenzlauer-Berg, een bekende uitgaansbuurt in Berlijn, door de gemeente terug. De rechtbank was hierbij van oordeel dat de gemeente te weinig acht had geslagen op de meerwaarde van de organische ontwikkeling van een cultureel belangrijke uitgangsbuurt in de stad, en dat een dergelijke uitgaansbuurt speciale bescherming verdient. Hoe zien wij dat terug in Nederland? Een casus zoals deze in Berlijn is voor ons als advocaten en voorvechters voor festivals en nachtcultuur in Amsterdam en de rest van Nederland niet onbekend. als tegen verleende evenementenvergunningen bezwaar wordt gemaakt gaat het bijna altijd om bezwaren van één of enkele omwonende(n), die ondanks maatwerk en tegemoetkomingen door organisatoren vaak jaren achtereen blijven volharden in juridische procedures. De weigering van de gemeente Amsterdam om een vergunning te verlenen voor het iconische Pride event op het Amstelveld vorig jaar vanwege “excessieve overlast” die enkele omwonenden zouden ervaren staat hierbij nog vers in ons geheugen. Juist ook omdat het evenement naast enkele klagers een groot draagvlak heeft onder alle direct omwonenden van het Amstelveld. Ondertussen dreigt het uitgaansleven ook aan de voorkant steeds meer aan banden te worden gelegd, bijvoorbeeld door voorgenomen wijzigingen in het Evenementenbeleid Amsterdam. Een van de voorgenomen wijzigingen ziet op het vervroegen van de eindtijd voor evenementen op zondag: van 23.00 naar 22.00 uur. Onterecht en ongefundeerd als je het ons vraagt. Wij zijn van mening dat de gemeente bij haar keuzes niet steeds opnieuw de kaasschaaf zou moeten hanteren. De uitspraak van de Duitse rechter laat zien dat aan het uitgaansleven en de nachtcultuur ook een zwaar en speciaal belang mag worden toegekend, waar het belang van een enkele klager onder omstandigheden voor moet wijken. Dat is wat ons betreft in Nederland niet anders. Overheden mogen gaan staan voor het rijke nachtleven en festivallandschap dat ons land kenmerkt. Wij vinden dat in Nederland vaak te weinig acht wordt geslagen op de culturele en artistieke meerwaarde van het nachtleven en de festivals, zeker ook waar het grote steden betreft. Het gaat vaak om organische ontwikkelingen, zoals uitgaansbuurten en festivallocaties die soms al decennia gaande zijn en tot culturele ecosystemen zijn uitgegroeid waarin talentopwikkeling op en achter het podium plaats kan vinden. Wij strijden dan ook voor bescherming van de nacht- en festivalcultuur en het doet ons goed om te zien dat wij hierin niet de enige zijn.

11 August 2025

Read
View all