
The chilling effect of “kraftwerk I/II” on sound sampling
Using even a two-second sound sample can infringe the related rights of the phonogram producer. Like the seven-differences myth 2 in the field of design, the rumor in the music world has been that a six-second sample is permitted. If it was not already clear that this is not the case, the German Federal Court of Justice, the Bundesgerichtshof, recently sent the six-second rumor off to the land of fairy tales. In its two rulings in “Metall auf Metall I/II”” (the cases are also known as “Kraftwerk I/II”) the German Federal Court of Justice clearly stated that any take-over of any sound fragment recorded in a phonogram - however small - can infringe the related rights of the phonogram producer. That means that the phonogram producer has what amounts to an absolute right to its sound recording and its investment in it enjoys maximum protection. Good news for the phonogram producers, bad news for users of sound samples. There has already been great to-do about sound sampling in the international music world. Here is an overview.
To sample or not to sample
Sound sampling is a special way of using music that takes and repurposes often small snippets of existing musical works and/or music recordings, other sounds, and/or voices in new music productions. The development of the technology has had great influence on the nature and extent of sound sampling. Where the equipment needed to sample was quite expensive well into the 1980s, newhardware and software has gradually appeared on the market that has made digital sound sampling quite a bit cheaper and easier. Today it is possible to sample from home - as they say - with one push of a button. The use of sound samples in new music productions has consequently increased, exponentially.
The reasons3 to use a sound sample vary widely. One obvious reason is to derive commercial benefit from the popularity of another’s music production. Other, perhaps less obvious, reasons for the use or reuse of fragments of music productions can include making a musical tribute to a particular artist, the parody of existing music productions, the up-dating of music productions, the artistic modification of fragments of music productions, combining specific samples together into new music productions, and to lend a new music production an aura of authenticity with the aid of fragments of original music productions.
more insights
ADE: The People Behind The Scenes
Honored to be involved in ADE’s campaign this year. The portrait of Bjorn Schipper is a part of the ADE ’22 photoshoot by Krijn van Noordwijk. The series portrays the people that keep our scene alive and push our industry forward, and represent the entire range of electronic music.
19 October 2022
ReadInvesteringen zolderkamerproducers verdienen óók bescherming
In Muziekwereld 2017-4 schreef ik over de uitspraak van de rechtbank in eerste aanleg in de langslepende kwestie van *deejay*, producer en artiest Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. In het hoger beroep heeft het Gerechtshof eind 2019 een voor de Nederlandse muziekindustrie belangrijke uitspraak gedaan. In deze bijdrage voor *Muziekwereld* ga ik vooral in op de overwegingen van het Hof over het naburige recht van fonogrammenproducenten in relatie tot zogeheten ‘zolderkamerproducers’: artiesten/producers die hun tracks vooral ‘thuis’ in een eigen studio en/of met eigen instrumenten, apparatuur en/of software maken. Uit de uitspraak van het Hof blijkt verder dat het op 1 juli 2015 ingevoerde auteurscontractenrecht onder bepaalde omstandigheden reflexwerking kan hebben en tevens van toepassing kan zijn op overeenkomsten die strikt genomen géén exploitatieovereenkomst zijn.
09 June 2022
ReadNabuurrechtelijke erkenning voor zolderkamer producers
Op 17 december 2021 deed de Hoge Raad uitspraak in de langslepende zaak van DJ, artiest en muziekproducer Martin Garrix tegen zijn voormalige managementkantoor MAS Management (hierna ‘MAS’) en platenmaatschappij Spinnin’ Records. De uitvoerig gemotiveerde beslissingen van de rechtbank uit 2017 en het hof uit 2019 houden de Nederlandse muzieksector nog steeds bezig. Daar komt nu het arrest van de Hoge Raad bij. Ons hoogste rechtscollege overweegt dat het hof – in navolging van de rechtbank – op terechte gronden geoordeeld heeft dat Martin Garrix nabuurrechtelijk als fonogrammenproducent van zijn muziekopnamen moet worden beschouwd. Niettemin vernietigt de Hoge Raad de uitspraak van het hof vanwege onjuiste toepassing van het auteurscontractenrecht bij de beoordeling van de royaltybepalingen en eenzijdige verlengingsbedingen in de management- en productieovereenkomsten tussen partijen en het niet in behandeling nemen van Garrix’ (subsidiaire) vordering gebaseerd op de algemene redelijkheid en billijkheid.
01 January 2022
ReadDe zoete wraak van La Swift
In deze bijdrage voor Muziekwereld sta ik stil bij de inhoud van titelexclusiviteit in de vorm van heropnameclausules in artiesten- en platencontracten. De aan- leiding is een rel van heb ik jou daar tussen wereldster Taylor Swift (‘La Swift’) en haar voormalige manager en platenbaas. Deze rel kreeg in het afgelopen jaar veel aandacht in de media1 en laat stiekem zien dat (ook) de inhoud van een artiesten- of platencontract de carrière van een artiest kan maken of breken.
01 October 2021
Read